Wednesday, January 1

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.. Alhamdulillah syukur pada Allah kita dapat bernafas dengan jerih lelah, tangis tawa dan jayanya sepanjang 2013.. jadi di sini saya Natasha Nadira Mohd Zulkifli (Bukan nama sebenar) mengucapkan selamat tahun baru.. atas izin Sang Pencipta semoga setiap jalan yang kita lalui.. setiap lorong yang kita pilih.. diberkati dan diterangi Allah SWT.. dan semoga setiap batil yang kita lakukan diampuni Allah dan diberikan petunjukNya.. insha Allah.. :)

16 comments:

  1. Salam dan selamat tahun baru 2014

    Smoga Tsha boleh menjawab dgn tenang dalam exam ya.. kak itasukri doakan tsha tabah dlm mengharungi liku2 kehidupan yg penuh dgn warna pelangi kehidupan...

    salam sayang
    kak itasukri

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waaliakummusalam kak..
      selamat tahun baru juga kak.. terima kasih kak.. Insha Allah.. :)
      Tasha doakan Akak dan suami dapat mencapai Jannah Allah.. Insha Allah kak
      salam sayang banyak2 jugak

      Delete
  2. hai sis...syukur alhamdullilah kita masih bernafas di dunia ni! btw the way sis nk tanya ape tajuk lagu blog nie?!

    ReplyDelete
    Replies
    1. http://www.youtube.com/watch?v=mXc_X8Fy048

      Delete
    2. atau jangan pergi d'masiv huhuhuhu...!!!!

      Delete
  3. Tasha... saya dah tak tahu nak cerita pada siapa kesedihan saya ni.. lelaki yang saya suka.. yang saya cinta sepenuh hati saya dah nak kawin.. dia sepupu saya.. saya dah cintakan dia dari saya umur 12 thn lg.. layanan dia pada saya lebih dari seorang sepupu.. smpai buat saya jatuh cinta.. dia sendiri pernah bg tahu saya dia sayangkan saya lebih dari seorang sepupu.. tapi keluarga kita org x bg kawin sepupu.. sedangkan saya terlampau cintakan dia.. Tasha.. apa patut saya buat? dia akan kahwin dengan perempuan yang kononnya kekasih dia.. tapi bila dia ckp dgn saya pasal perkahwinan ni dia nampak sedih.. dia tak cintakan perempuan tu.. tapi sebab kitaorg x boleh kawin dia setuju nak kawin dengan perempuan tu.. Ya Allah Tasha dia dah nak kawin.. apa patut saya buat? saya tak sanggup nak kecewakan kekasih dia.. keluarga.. dan dia sendiri.. tapi.. saya tak sanggup kehilangan dia.. saya tak boleh.. saya terlalu cintakan dia.. tapi saya tak boleh nak luahkan perasaan saya ni.. kami terhalang dengan terlampau banyak adat.. terlampau banyak peraturan.. tapi saya cintakan dia... saya tak mampu nak paksa hati saya untuk terima perkahwinan ni dengan senang hati.. saya cemburu.. saya kecewa.. saya tak mampu paksa hati saya untuk lupakan dia.. dia cinta pertama saya.. sampai sekarang.. tapi persiapan dah siap.. majlis dah dekat sangat.. dia tersiksa.. saya tersiksa.. Tasha..tolonglah bagi saya nasihat supaya saya redhakan perasaan saya.. supaya saya dapat buat2 gembira dengan perkahwinan ni.. supaya saya dapat menguruskan majlis ni macam yang diminta semua.. walaupun saya tersiksa.. Ya Allah.. saya terlalu cintakan dia.. apa patut saya buat Tasha?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualikum sayang.. asthagfirullah.. besarnya dugaan Allah pada awak.. sayang.. saya nak beri nasihat saya tak mampu.. saya bukannya seorang yang arif dalam soal hati.. saya tak pandai.. saya tak bercinta.. saya tak fasih semua tu.. tapi saya tahu apa rasanya bila cinta tak kesampaian.. saya tahu rasanya bila terpaksa lupakan perasaan kita demi kepentingan orang lain..saya tahu peritnya mencintai tapi tak dapat ceritakan perasaan kita.. tak dapat balasan dari orang.. saya tahu sakitnya bila kita nampak orang yang kita cintai kawin dengan orang lain.. saya tahu lukanya bila kita tengok orang yang kita cintai bahagia dengan orang lain.. saya tahu rasanya menangis terluka sampai tak mampu nak bernafas sampai otak rasa terlampau tepu tak ada benda lain dalam otak sebab terlalu fikirkan dia.. saya tahu apa rasanya bila kita nak lari tinggalkan tempat ni sebab kita dah tak mampu nak berdepan dengan keadaan tapi kita tak lari sebab kita takut tak dapat jumpa orang tu lagi.. takut tak dapat nampak wajah dia lagi.. tak dapat nak tengok senyuman dia lagi.. tak dapat nak dengar suara dia lagi.. ..saya tahu perasaan yang bila sampai satu tahap saya rasa saya saya dah tak nak mencintai orang lain dah sebab terlalu terluka dengan keadaan.. dah tak nak terima lelaki lain..saya tahu semua tu..
      tapi sayang.. seorang kawan terbaik saya pernah beri nasihat pada saya.. tasha teruskan hidup.. la tahzan.. jangan bersedih.. setiap yang berlaku pada kita ada sebabnya.. ada hikmahnya.. kadang2 hikmahnya kita tak nampak.. kadang2 sebabnya kita tak perasan.. tapi Allah ada sebab atas semua yang Dia lakukan.. mungkin kalau hubungan kita dengan dia menjadi kita tak bahagia.. mungkin jugak kita akan terluka ataupun Allah menjanjikan sesuatu yang lebih baik untuk kita.. kita kena Percaya dengan Dzat Allah.. Dia maha mengetahui sayang.. ingan satu perkara.. Allah tu maha penyayang.. bukan ke kalau mencintai Dia lebih baik dari mencintai makhlukNya yang tak kekal.. ingat syg.. kalau kita tak mula bergantung pada sesuatu yang tak akan mati.. hati kita akan sentiasa takut kehilangan. sentiasa taku ditinggalkan.. bukan saya nak kata mencintai hamba Allah tak perlu.. sebab itu lumrah kita.. memang nak hidup berpasangan.. tapi kita redhakan hati.. kita terangkan jiwa.. Insha Allah.. Allah akan jadi kekasih sejati kita.. batrisya.. kalau awak kata awak tak mampu.. saya dah lalui semua tu.. saya dah rasa jatuhnya.. kecewanya.. hancurnya.. semuanya.. saya dah rasa.. saya dah lalui.. saya dah selami.. percayalah.. ikut nasihat kawan baik saya.. kalau kita tengah bersedih.. habiskan masa dengan baca Al-Quran.. insha Allah hati jadi tenang.. dekat dengan Allah.. insha Allah.. redhakanlah hati..Lillahita a'la.. ingat pesan Nabi SAW.. jangan mengecewakan orang lain kalau kita takut dikecewakan.. mungkin sekarang kita kecewa.. tapi mungkin satu hari nanti atas nama Allah kita akan jadi seorang yang paling gembira atas bumi Allah.. mana tahu.. jadi La Tahzan sayang.. redhakan hati.. Insha Allah kebahagiaan milik awak..

      Delete
  4. waalaikummusalam tasha.. terima kasih banyak2 sebab sudi membalas wlpn skg awk sibuk study.. saya minta maaf sebab mengganggu awk.. tasha saya minta maaf kalau saya dah mengingatkan awk blk kat kenangan pahit awk tu.. saya tak tahu yg awk pernah alami mcm saya.. saya mx maaf.. tapi tasha.. perasaan saya dihalang oleh keluarga.. adat keluarga.. saya terpaksa bertahan.. dan saya disuruh menguruskan majlis tu.. awak tidak.. awak tak tahu rasanya bila kita yang menguruskan persiapan majlis tu.. sedangkan majlis tu bukan majlis saya dengan dia.. awak tak tahu rasanya bila dihalang keluarga.. saya tak mampu nak redhakan macam tu je...

    ReplyDelete
  5. Batrisya.. saya tak boleh menceritakan tentang pengalaman saya sepenuhnya.. blog ni terlalu ramai yang membaca.. terlalu ramai yang saya kenal dan kenali saya.. terlalu ramai keluarga saya sendiri yang menjengah.. terlalu ramai yang tak tahu rahsia saya...tapi syg.. percayalah.. saya tahu perasaan awak... saya terlalu tahu.. cerita kita.. cerita awak dengan saya.. saya tahu segalanya perasaan tu... saya terlalu arif dengan rasa kecewanya.. rasa terlukanya.. rasa sebak yang menyesakkan dadanya.. rasa tepunya minda tak mampu berfikir perkara lain.. rasa bencinya pada diri sendiri sebab mencintai orang yang tak sepatutnya.. rasa sakitnya terhalang dengan sejuta pandangan orang lain.. dengan adat..saya terlalu tahu semua tu.. sampaikan saya dapat rasa setiap kesakitan awak.. dapat rasa saya ditempat melalui semua kesakitan awak.. jadi sayang... masih pada nasihat saya yang awal.. redhakan saja atas nama Allah.. tahan perasaan.. tahan air mata bila depan dia dan bakal isterinya.. jangan sampai jadi perempuan lemah.. kalau nak menangis juga.. pandang tempat lain.. kesat air mata cepat2.. baca surah al-ikhlas dalam hati.. ingat.. Allah hu Ahad.. insha Allah.. awak akan jadi seikhlasnya.. cuma ingat pada satu prinsip.. kita akan bahagia kalau orang yang kita cintai bahagia kan? Insha Allah awak akan bahagia juga suatu hari nanti.. Insha Allah..

    ReplyDelete
  6. Ya Allah Tasha.. Awak.mesti seorang yang sangat tabah.. Dapat lalui semua tu.. Murninya hati awak redhakan dia.. Kalau saya kat tempat awak mesti saya akan lakukan perkara yang sama mcm skg minta bantuan seseorang dan nk redah je.. Tasha saya salute awk.. No wonder awk dpt tulis novel sebaik ni.. Rupanya awk dh lalui kesakitan yg amat sgt sendirian.. Tasha terima kasih sebab sudi dengar mslh saya.. Sudi bg nasihat.. Betul ckp awk.. Saya akan bahagia kalau saya tgk org yg saya cintai bahagia kan? InsyaAllah saya akn cuba.. Awk perempuan plg tabah yg pnh saya kenal dlm hidup saya.. Semoga bahagia pun milik awk jgk..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Batrisya... Saya bukan seorang yang tabah.. Saya sama mcm yg lain.. Saya pun kecewa.. Saya pun terluka.. Saya pun melatah.. Tapi saya seorang yang meredhai.. Saya redha dengan dugaan yang Allah beri buat saya.. Saya redha dengan ketentuan jodoh saya.. Mungkin kalau sekarang saya kata saya syok habis dengan dia.. Tiba2 dua hari kawin saya dapat tahu dia tidur dengan teddy bear.. Sedangkan saya plg benci teddy bear.. Kan ke membawa pergaduhan mcm tu.. Allah lebih tahu dengan ketentuannya.. Tapi apa yang saya dapat katakan kat sini.. Kita redha.. Kita telan semuanya.. Insha Allah dlm masa sekejap je awk akn ok blk.. Dan kalau jumpa dia lg leps tu.. Tipu hati sendiri.. Ckp dengan hati.. Kita tak pernah cintakn dia.. Insha Allah akan ok.. percayalah...

      Delete
  7. Akak saya x sbar nak tunggu..hihi..saya sentiasa menanti bab seterusnya..

    ReplyDelete
  8. im waiting for the next entry.. ;)
    http://stayreward.com/index.php?share=17126

    ReplyDelete
  9. best cite ni..
    ia menjadi bahan bacaan sy bila otak dah tepu nak baca buku..
    sy menanti eps seterusnya..
    skrg sy dah habis final exam..
    merdeka!!
    n menunggu eps seterusnya dgn perasaan x sabar nak membaca..

    ReplyDelete
  10. huhu , dah berape lame tak layan akak punye blog , huhu .. best r novel akak .. nak nangis saye waktu is tinggalkan tasha .. hehe ..

    ReplyDelete