Sunday, June 23

My Hubby Mt Lecturer!!! bab 3

Bab 3
 “Hello. Siap cepat 20 minit lagi saya sampai. Jangan nak buat alasan tak nak ikut. Titik!”
Telefon bimbit di tangan di pandang dengan wajah pelik. Rajin saja tangannya menggaru kepala yang tiba-tiba terasa bagai ada sejuta kutu berjoget-joget di atasnya.  Mama pula hanya memandangnya sambil tersengih sambil mengangkat-angkat kening.  Await mama ni?
Mamat sengal mana pulak yang call aku tiba-tiba ni? Salah nombor ke apa? Dah lah berlagak, salam tak bagi, tak bagi tahu siapa dia. Tup.. tup dah off. Zaman sekarang ni memang ramai orang pelik. Lantak kau lah. Kisah aku!
“Hah sayang. Apa lagi termenung ni? Pergilah siap. Kejap lagi dia sampai tu.”
“Siapa yang nak datang ma?”
“Bakal suami awak lah sayang.  Siapa lagi? Dia nak ajak pergi tempah baju nikah tu. Dah pergi naik siap cepat.“ mama tersengih melebar.
 Amboi suka benar dia. Aku ni dah kena little heart attack dah ni. Sampai hati mama. Lari balik kampung nanti baru tahu. Eh, kat kampung tu bukan ada sesiapa dah. Tok abah dengan tok wan dah lama tak ada.  Aduhai.. sabar Tasha dapat  keberkatan dari ibu bapa bererti aku dapat keberkatan Allah. Sabar!
“Baik, ma.” Natasha segera menapak ke tingkat atas. Senyuman palsu dilemparkan kepada mama.
Baju apa aku nak pakai ni? Karang kalau aku pakai lawa-lawa pulak dia kata aku terlebih over. Kalau pakai buruk-buruk karang dia sound aku dengan English dia yang super power tu ‘You are embrassing me Natasha!‘ siap  dengan jari telunjuk dia yang cantik, runcing, putih bersih, tu tunjuk kat muka aku.Eh! Terpuji pulak. Uhh.. tak sanggup aku!
Ok Natasha tarik nafas. Lepas. Tarik nafas. Lepas. Buka almari dan pilih baju yang kau rasa dia tak akan kutuk kau. Hah! Yang ni. Terbaik!
****
“Here come pokok Christmas berjalan. Awak ni mesti high maintenance person kan? “ Iskandar terus meleser Natasha sebaik sahaja mereka melangkah keluar dari pintu rumah Natasha setelah dia meminta izin mama untuk membawa Natasha keluar.
Matanya sengaja dikecilkan memandang ke bawah. Konon-kononya Natasha terlalu pendek darinya. Tapi memang betul pun. Tingginya sekitar 1.86 meter dan Natasha hanyalah 1.54 meter. Memang terlalu kecil pada pandangannya. Haha ketot!
“Eh dah kenapa pulak? Tiba-tiba je. Ni nak cari gaduh ke apa ni?”
“Yelah kan kajian cakap kalau perempuan yang suka pakai blocking colour ni high maintenance. So rasanya awak pun macam tu lah kan?” Iskandar tersenyum sinis. Mukanya sengaja diseriuskan kepada pemanduan. Memandu perlu tenang! Tenang membuli budak kecil ni.
 “Ya Allah Kenapalah typical sangat pemikiran awak ni? Sempit sangat tau. Tak semestinya saya pakai dress kuning  dengan shawl biru. Saya ni high maintenance.  FYI (for your information) dari kepala ke kaki saya ni semuanya tak sampai seratus ringgit pun tau. So saya rasa daripada awak membazir air liur awak nak gaduh dengan saya, baik awak diam. Biar saya hafal theory subject awak  untuk short test esok. Kalau saya tak dapat jawab masa awak tanya nanti awak malukan saya pulak dalam class. So Mr. Iskandar al-Amin sila diam ye. Kepala saya dah cukup banyak benda nak fikir tak cukup tempat nak letak idea melawan kata awak lagi.”
Natasha segera mengambil earphone di dalam beg tangannya, memainkan lagu kegemarannya, You and Me dari Lifehouse dan memasangnya ke telinga sambil meneliti nota ringkas di tangannya sementara Iskandar hanya terkedu. Eh dia ni. Pantang aku nak menyakitkan hati dia ada je aku terkena balik. Tak apa Is. Kau lecturer yang baik. Dia nak belajar kau patut sokong. Jangan kerana benda tak penting kau nak musnahkan masa depan pelajar. Siap lah dia nanti bila dia tak study aku kerjakan dia cukup-cukup.Natasha yang sedang terkumat kamit menghafal sekali lagi dipandangnya geram.
Sebaik sahaja sampai di butik terkenal yang terbaik di Malaysia yang Datin Rose arahkan dia pergi Iskandar terus keluar dari kereta meniggalkan Natasha yang masih terpinga-pinga kerana kereta tiba-tiba berhenti. Dia pula ketawa besar dalam hati kerana sekali lagi berjaya membuli Natasha. Dan terus melangkah masuk ke dalam butik
“Kenapa awak keluar tak beritahu?” soal Natasha dengan suara keras tapi di perlahankan.  Dia mendongak untuk memandang wajah Iskandar. Almaklumlah ketinggiannya hanya separas dada Iskandar sahaja.
“Dah tu awak suruh saya diam. So, my love saya diam lah. Baguskan saya ni, mengikut arahan orangnya.” Matanya dikenyit demi menyakitkan hati Natasha. Namun niatnya untuk membuli Natasha lebih banyak terbantut kerana pekerja butik tersebut telah menghampiri mereka berdua.
Natasha yang baru sahaja ingin membuka mulut untuk membalas kata-kata Iskandar terpaksa membatalkan niatnya apabila terpandangkan pekerja butik yang berjalan seperti menggunakan tulang belut memandangkan lelaki itu berjalan berlenggang terlebih lenggok pula.
“ Yes handsome. May I help you?” tegurnya pekerja itu sambil melalukan jarinya ke sepanjang tulang sketchbook di pelukannya. Matanya tajam memandang Iskandar dengan pandangan menggoda.
“Yes. Saya datatang atas tempahan Datin Rose. I think I should see Salman Khuzair the designer. Is he around?” terang Iskandar yang terasa agak kembang tekak melihat gaya belut lelaki itu. Dia perlahan-lahan merapatkan diri dengan Natasha yang berada di sebelahnya. Mr. Sissy, this is my future wife ye.. So, just don’t try to flirting me.
“Oh nak jumpa Mr. Salman?  Tunggu sekejap ye.  I panggilkan dia. You guys silalah duduk dulu. I’ll serve you drinks. Please wait for a moment sementara tu you both boleh tengok-tengok dulu collections kami.” Lelaki belut itu berlalu tinggalkan mereka setelah mengenyitkan mata gatal kepada Iskandar.
Iskandar pula tiba-tiba terasa bagaikan ada ulat bulu menari-nari di dalam tekaknya.Dia segera menarik tangan Natasha supaya duduk di sebelahnya. Tak kuasa dia digoda makhluk sejenis. Geli tau!
 Natasha segera menepis tangan Iskandar. Dia ni tak tahu halal haram ke apa? Sesedap tekak dia je nak sentuh-sentuh aku. Nasib baik berlapik kalau tak aku watcha teruk-teruk. Iskandar yang selamba bagai tidak bersalah dipandang tajam. Akhirnya dia mengambil keputusan untuk diam sahaja. Tak kuasa nak bergaduh lagi di tempat orang.
Membelek koleksi rekaan dari pereka terkenal negara Salman Khuzair siapa saja akan terpegun. Masing-masing mendiamkan diri tenggelam dalam hasil rekaan Salman yang begitu cantik dan unik itu.Ternyata  Salman Khuzair memang seorang pereka yang terkenal dan sangat bagus.Malahan,  Natasha yang bukan kaki fesyen juga kenal dengan Salman Khuzair. Hampir setiap rekaannya menjadi rebutan pelbagai golongan.
“Hye Mr Iskandar. Dah lama tak jumpa you since the last time we meet.  Terima kasih sebab sudi memilih butik dan busana rekaan I. I akan pastikan awak berdua akan jadi lebih handsome dan gorgeous daripada Prince Willliam dan Kate Middleton. Kita buat sampai you nampak macam betul-betul hero and heroine fairy tale.” Nampaknya Salman Khuzair  jenis orang yang easy-going. Senanglah dia nanti tidak tertekan sangat dengan Iskandar di sisinya.
“Aha.. So this beautiful girl must be the one who managed to steal your heart kan? Cantiknya dia. No wonder you ambil keputusan untuk cepat-cepat sattle down kan.  She’s enchanting! Hye Miss Natasha ” kata Salman Khuzair sambil memandang wajah Natasha.
“Assalamualaikum, saya Natasha. Natasha al-Jannah.” Natasha  memberikan senyuman paling manis kepada pereka tersebut. Baru kena puji. Mestilah hati kembang setaman. Nak beri senyuman pun mulut tak payah nak diarah dia sendiri tahu nak buat apa.
Pandai betul Si Salman ni membodek. Ni mesti sebab nak suruh tempah baju yang mahal lah ni. Budak kecil ni dia kata gorgeous? Dah terbalik ke apa mata dia? Eh, tapi betul ke dia tak cantik? Wajah Natasha yang sibuk mendengar penerangan dari Salman Khuzair dipandang. Kulit dia. Ya Allah, putihnya. Mengalahkan orang arab. Gebu betul. Mata dia. Bulat. Besar. Warna coklat tua. Bulu mata dia. Eh, lebatnya. Bulu mata palsu ke betul ni? Hidung dia. Ok mancung jugak. Mulut dia. Kecil. Macam mana dia boleh cakap banyak sangat dengan mulut sebesar tu ye? Bibir dia. Gulp! Iskandar tertelan air liur.
“Mr. Handsome, kalau ya pun you dah tak sabar nak kahwin dengan this princess, tak kanlah sampai tertelan air liur kot. I dah banyak kali panggil you ni tau. You jangan risau ye. Tak lama lagi dah tu.” Usik Salman Khuzair bila panggilannya yang entah ke berapa kali tidak dihiraukan.
Iskandar mengetap bibir bila Natasha memandangnya pelik. Sah, Kantoi sudah ni. Aduhai Is! Kenapalah kau gatal sangat pandang budak kecik ni? Mesti dia fikir kau syok kat dia. Tak boleh jadi ni!
“My Love, mestilah I pandang kan?”
“Hehehe.. betul-betul. So, Iskandar. For this wedding, konsep akad nikah apa yang you rancang? Ikut yang Natasha cakap dia hanya nak baju untuk majlis akad nikah je. Kalau you dah decide I akan buat something special untuk you both.”
“My mum tak ada pesan apa-apa ke?”
“Dia cakap majlis tu kecil je. Hanya keluarga dan kenalan rapat je yang ada tapi dia nak pastikan you berdua betul-betul cantik dan handsome. She wants something like, grand, elegant, dan semestinya enchanting! Biar semua tetamu yang  ada terpukau.” Salman sudah mula melebih-lebih. Tangannya digayakan dengan penuh perasaan biar dua orang penonton di depannya faham dengan penerangannya.
“Kalau macam tu. Macam Tasha juga. I beri kepercayaan pada you. You sketch beberapa design dulu, nanti dalam masa dua hari lagi I dengan Tasha akan datang lagi untuk finalize. Jom sayang, we shall make a move sekarang. I ada kerja sikit lepas ni.” Iskandar bingkas bangun. Natasha yang sibuk membelek jenis fabric terpinga-pinga bila lengannya di tarik supaya berdiri.
Dia ni kenapa? Tadi nak sangat paksa aku datang. Bila aku dah seronok tengok baju dia nak suruh aku balik pulak. Dia ni sengaja nak sakitkan hati aku ke?  Natasha memandang tajam muka Iskandar yang selamba badak.
Iskandar segera menarik tangan Natasha keluar dari butik tersebut. Punat di kunci kereta ditekan dari jauh lagi. Sengaja dia mahu pulang cepat kerana memikirkan esok Natasha ada short test. Kalau dia berlama-lama dengan perkara remeh sebegitu nanti tak pasal-pasal pula pelajarnya mendapat markah yang rendah.
“Awak. Kenapa kita nak balik tergesa-gesa ni? Baju pun tak sempat pilih lagi. Nanti kalau mama tanya saya nak jawab apa?”
“Cik adik. Saya tahu awak suka sangat-sangat untuk kahwin dengan saya yang serba kacak lagi macho ni. Tapi, tadi awak juga yang membebel esok ada short test. So, kita balik sekarang. Tapi before tu, jom pergi makan dulu. Nanti karang mummy saya bising bawak anak orang keluar tapi tak bagi makan.” Balas Iskandar dengan penuh perasan. Matanya dihala ke depan. Tak mahulah dia kerana berbalas kata dengan budak kecil ni. Nanti dia terbabit dalam kemalangan. Ya Allah. Takutnya!
“Oh, bertimbang rasa juga awak ni ye. Kalau awak baik sangat, apa kata awak bagi tahu saya soalan apa yang keluar esok. Bolehlah saya skor. Amacam?” sengaja Natasha buat mengada. Kelakuannya kini  tak ubah seperti Lisa si beluncas manusia. Seorang rakan sekelasnya yang serba gedik.
Lisa yang sering menggedik tak kenal tempat. Asal ada lelaki kacak dia pun serta merta kan menjadi ulat beluncas. Tegeliat-geliat bagai tak ada tulang. Kononnya seksi dan manja. Sentiasa cuba menggoda mana-mana saja lelaki yang dia rasa kacak dan berduit. Tapi tak semestinya kacak pun akan digoda Lisa. Muka tak handsome macam si Kamal anak Datuk Hassan tu juga digodanya. Maklumlah anak tunggal Datuk bodohlah Lisa jika tak menggodanya.  Sekarang ni sasaran Lisa yang rasmi dan diketahui oleh semua orang di Kolej ialah Iskandar. Jejaka paling kacak, bergaya dan sempurna bagi sesiapa yang belum tahu siapa sebenarnya Iskandar.
Padahal. Iskandar ni lah lelaki paling kerek dan kekwat yang dia pernah tahu. Cakap dengan dia, kalau tak menyakitkan hati orang memang tak boleh. Mesti ada je yang idea dia untuk menyakitkan hati aku.
“Ni apahal? Kalau awak setakat nak berlagak macam Lisa wannabe. Tak payahlah harap saya nak bagi tips. Buat apa saya penat-penat ajar awak yang lambat ni kalau saya sibuk nak bagi awak tips? Sampai bila awak nak pandai kalau macam tu? Balik rumah nanti awak fahamkan betul-betul je apa yang saya dah ajar. Bukan susah sangat pun. Nota saya dah bagi, penerangan saya dah bagi. Betul-betul spoon feed tau. Kerja awak cuma fahamkan dan skor dalam exam tu je. Ini tidak. Dalam kelas sibuk nak bergosip. Sibuk nak menggatal dengan  si Haikal tu. Macam mana nak skor kalau otak asyik ke lain je. Sampai keluar anak tekak saya mengajar pun awak tak akan skor. Jadi, lain kali dalam class jangan asyik nak menggatal je.” Ok fine, aku ni dah kenapa nak marah dia dengan Haikal tu? Tenang Is. Tenang. 
 “Bila masa pulak yang saya menggatal dengan Haikal tu? Saya dengan dia classmate ajelah! Sibuk je dia hal orang. Nampak sangat awak stalk saya masa mengajar.” Natasha membidas. Geram pula dia bila asyik saja dikata-kata. Iskandar pula masih tekun memandu sambil menggaru sedikit dagunya yang licin tanpa sehelai janggut pun.
“Tak kuasa saya nak stalk awak pun. Dah kalau satu kelas sibuk cerita dan nampak awak bercekerama dengan boyfriend awak tu takkanlah saya nak buat tak nampak pulak. Saya ni masih ada perfect eye-view tau. Awak tu bakal isteri saya. Awak jangan nak menggatal lagi dengan dia lepas ni. Kalau awak buat juga awak tahulah apa yang akan saya adu pada papa awak.” Ugut Iskandar tanpa kesedarannya sendiri. Entah kenapa tanpa kesedarannya sendiri dia bersikap begitu terhadap Natasha.  Cemburu!
Natasha hanya terkelu di tempat duduknya. Sungguh dia takut bila nama papanya dibangkitkan. Kalau dengan papa, memang tak boleh buat main. Karang papa buka strategi perang dingin tak mahu bercakap dan dan buat muka dinding bagai Natasha tak wujud   pasti Natasha akan kalah. Tak sanggup dia menjadi anak derhaka atas sebab yang tak munasabah iaitu dia memang tak ada apa-apa hubungan dengan Haikal anak Datuk Zalman tu! Tak ada!
Tapi…. Apa hak Iskandar untuk melarangnya? Meraka masih tak ada sebarang ikatan lagi. Sah mamat ni dah tak betul litar otaknya. Sengal!
“ Suka hati awak lah nak cakap apa pun. Yang penting saya tahu saya memang tak ada sebarang hubungan dengan Haikal tu. So, tak payah nak buat cerita ya.” Natasha terus menyambung membaca notanya. Tak kuasa nak layan orang yang suka merepek.
Iskandar pula hanya terdiam tak tahu nak kata apa. Dia tahu dia dah terlepas cakap benda yang tak sepatutnya. Tapi memang wajar apa kalau dia cemburu. Natasha kan bakal isterinya! Bakal isteri? Sejak bila aku iktiraf dia bakal isteri aku? Kau ni dah kenapa Iskandar?
“Natasha” panggil Iskandar sepatah. Wajah Natasha dipandang sekilas sebelum dia focus ke pemanduannya semula.
“Humm… apa?” Natasha juga membalas sepatah. Dia masih menunduk membaca nota. Lebih baik dia menatap notanya yang jelita bewarna warni itu daripada menatap muka Iskandar yang menyakitkan hati.
“Sssaya.. saya.. nak tanya ni.”
“Apa? ” Natasha sedikit keras.
“Awak.. awak humm..”
“Awak apa?” tekun lagi membaca nota. Jangan pandang dia. Jangan pandang dia. Ni mesti ada trick dia ni.
“Awak…. Awak..”
“Awak apa!”
“Awak tak nak turun ke? Ke nak makan je nota tu? Kalau nak. Saya boleh tolong potongkan kecil-kecil.bagi senang sikit nak digest.”
Natasha segera mengangkat kepalanya. Ya Allah dah sampai rupanya. Dia ni! Kalau tak mengenakan aku tak boleh ke? Dia menjeling tajam Iskandar yang selamba keluar dari kereta sambil mentertawakannya. Chait! Dia gelakkan aku!
“ Silakan masuk tuan puteri.” Iskandar membongkokkan sedikit badannya dan tangannya dihayun gaya pelayan restoran Italy tapi sayangnya wajahnya jepun Inggerisnya  terlalu ketara. Natasha pula hanya melangkah masuk ke dalam restoran dan mengetap bibir tanda geram. Sengaja tau dia ni!
“ Hye Mr. Iskandar what would you have today?” Dia ni memang merata-rata orang kenal ke?
“As usual please, and make it two.”
“Speacial one?” Tanya pelayan itu yang lebih menjurus tentang Natasha.
“ My future queen control” dan mereka sama-sama ketawa. 
Eh amboi! Segak bahasa. Karang aku control betul-betul karang baru tahu. Natasha memandang Iskandar tajam selepas pelayan itu berlalu. Tangannya di bawah meja sudah merenyukkan kain alas meja sekuat hati. Geram batul!
“Awak tak tanya pun saya nak makan apa.”
“Tak payah tanya. Saya tahu awak nak makan apa. Lagipun saya yang bayar bukannya awak.” Iskandar sengaja mensarkastik kan diri. Tujuannya cuma satu. Sakitkan hati Natasha sesakit mungkin. Oh Yeah!
“Awak memang! Manusia paling pelik di muka bumi ni! Saya menyampah tau dengan awak.”
“Saya tahu. Awak patut bangga sebab the one and only saya ni ada dengan awak. Bakal suami awak”

Entah kenapa, tiba-tiba Natasha teringatkan Kim Joo Won lakonan Hyun Bin dalam Secret Garden. Apa ni? Aku terpaksa berdepan dengan dengan spesis ni ke? Dugaan apa ni Ya Allah? 

1 comment: