Thursday, June 13

My Hubby My Lecturer!!! Bab 2

Bab 2

“Tasha. Pergi panggil Amin ke dalam. Panas kat luat tu. Suruh dia masuk makan. Malu-malu pula dia.” Kata mama sambil menolak sedikit badan Natasha supaya keluar memanggil bakal suaminya.

Datin Rose pula hanya tertawa kecil melihat Natasha yang serba salah antara tak mahu dan terpaksa. Dia menyiku sedikit suaminya di sebelah supaya memberi perhatian kepadanya. Datuk Adam memandang isterinya dan tersenyum. Suka benar dia melihat Natasha yang pada pandangannya sangat sopan dan menghormati orang tua.

“Tapi ma….Baiklah” baru sahaja dia ingin mengelat tetapi bila mama sudah mencerlungkan mata kepadanya terpaksalah dia pergi juga.

“Malulah tu. Si Amin ni pun sengaja je tak nak masuk mengada-ngada nak kena jemput pula. Kita masa muda-muda dulu tak ada pun macam ni kan Man. Aku ingat kau dulu masa nak kahwin dengan Aida kau sendiri yang nak sarung cincin masa bertunang.” Datuk Adam mengusik teman baiknya.

“Alah kau pun sama juga. Masa mak kau nak pergi meminang Rose kat UK dulu kau kata tak payah. Terus nak nikah je. kalau meminang nanti lambat sangat nak nikahnya kau kata.” Papa memulangkan paku buah keras kepada sahabatnya. Akhirnya mereka sama-sama ketawa berdekah-dekah.

Natasha membetulkan sedikit tudung di kepalanya. Dia tercari-cari orang yang patut dipanggilnya masuk. Mana? Tak ada pun. Dah balik ke? Ataupun lari? Sepatutnya aku yang lari. Eishh.. menyusahkan betul. Nak cari kat mana pulak ni. Nak tak nak terpaksa juga aku cari sekeliling rumah ni.

Tiba-tiba dia terlihat seseorang yang sedang duduk bercangkung di tepi kolam ikan. Sedang sibuk memerhatikan ikan yang dipelihara mama berenang-renang. Hah kat sini pun dia. Penat aku cari sekeliling rumah dia boleh pulak duduk lepak-lepak kat sini. Macam pernah tengok belakang mamat ni. tapi kat mana ye?

“Assa.. Assalamualaikum awak. Mama panggil masuk. Dia ajak makan.” Panggil Natasha tergagap-gagap.

“Wa’aliakumusalam” Lelaki yang sibuk memerhatikan ikan itu tadi berpaling. Dia tersenyum kelat memandang Natasha yang sudah ternganga memandangnya.

“Kenapa awak ternganga pandang saya?”

“Sir… Sir buat apa kat sini? Macam mana sir tahu rumah saya?” Kenapa pulak Si Nasi Kandar ni ada kat sini? Best sangat ke merayap ke rumah student dia?

“Salah ke saya nak datang rumah bakal isteri saya?” tanya Iskandar sedikit sinis. Entah kenapa dia berasa geram dengan Natasha sedangkan dia tahu Natasha tidak bersalah.

“Bakal isteri? Tapi… bakal suami saya nama dia Amin. Bukan awak” Hah amik kau! Tak ada lagi gelaran kehormat untuk kau. Kerek sangat kagi dengan aku.

“Natasha dah dekat dua bulan awak jadi student saya. Takkanlah awak tak tahu nama bakal suami awak ni Iskandar Al-Amin?” Iskandar masih lagi dengan nada sinisnya.

“Lah yeke? Tak tahu pula saya. Bukannya saya pernah terinigin nak meyibuk hal awak pun. Lagipun awak tu siapa je sampai saya nak kena ambil tahu pasal awak?” Natasha juga menjadi geram apabila Iskandar tak habis-habis dengan muka tak puas hatinya itu.

Kau ingat aku nak sangat kahwin dengan kau ke? Nak kerek-kerek kenapa? Kalau kau tak nak kahwin dengan aku, aku lagilah seribu kali tak nak lah! Bukannya aku tahu aku nak kena kahwin dengan kau pun. Nak marah sangat pulak. Kau ingat kau je boleh marah aku pun boleh lah!

“So, sekarang ni awak setujulah ye dengan cadangan parents kita? Betul-betul menepati janji awak ni ye. Ke awak memang dah tak sabar nak kahwin?”

“Awak ni kenapa ye? Macam tak puas hati je dengan saya? Ok. Sekarang ni saya nak tanya. Kenapa awak setuju untuk kahwin dengan saya?” Natasha sudah benar-benar geram dengan Iskandar yang tak habis-habis menyakitkan hatinya.

“Mestilah saya bengang. Saya tak pernah terfikir pun nak kahwin sekarang tapi tak pasal-pasal kena kahwin denga orang macam awak ni. Awak nak tahu saya setuju kenapa? Sebab saya tak sanggup nak hampakan permintaan parents saya.” Balas Iskandar dengan nada keras tetapi suaranya diperlahankan kerana takut orang lain terdengar pertengkaran mereka.

“Orang macam saya? Kenapa dengan orang macam saya? Saya ni orang yang macam apa pulak? Kalau awak tahu nak jadi anak yang taat. Samalah juga macam saya. Saya pun tak nak hampakan mama dengan papa saya. So don’t blame me on something that is not even my fault okay!”

“Orang macam awak? Hahaha.. budak-budak kecik tapi sibuk dah nak kahwin. Sepatutnya awak sibukkan diri untuk belajar. Bukan sibuk nak kahwin sekarang ni” Pertengkaran mereka menjadi semakin hangat. Masing-masing tidak mahu mengalah.

“Awak ingat saya hadap sangat nak kahwin dengan awak? Kalau saya tahu saya kena kahwin dengan awak jangan harap saya nak setuju. Sekadar nasi kandar macam awak. Huh! Bersepah sana sini. Oh by the way kat dalam saya ada masak Nasi Tomato. Mesti awak dah bosan makan nasi kandar hari-hari kan? ” mereka berdua sudah mula berdiri sambil bercekak pinggang. Natasha pula terpaksa mendongak untuk memandang Iskandar yang jauh lebih tinggi daripadanya. Tak apa lenguh tengkuk pun aku sanggup asalkan aku tak kalah dengan Nasi kandar ni.

“Nasi kandar awak panggil saya? How dare you! Awak ingat saya kisah sangat dengan budak pemalas macam awak? Assignment lambat siap. Dalam class sibuk berborak. Lagi pulak..” belum sempat dia menghabiskan kaa-kata, tiba-tiba mama menjenguk dari dalam rumah. Mereka segera tesenyum mesra. Konon-konon mereka sedang berbual mesra. Lakonan mesti mau mantap!

“Tasha. Amin masuklah. Buat apa kat luar panas-panas tu? Mari masuk makan.” Laung mama dari pintu rumah.

“Ok ma. Kejap lagi kita orang masuk. Jom awak kita masuk. Mama dah panggil tu.” Pelawa Natasha ala-ala mesra. Heishh.. tak ingin aku nak mesra-mesra dengan kau. Nasib baik mama ada. Kalau tak dah lunyai kau aku kerjakan.

“Ah? Hahaha.. jom.. jom.. cantik halaman rumah awak ni ye. Banyak pokok-pokok bunga.” Iskandar juga memainkan lakonan mesranya itu.

“Natasha, listen here. Awak jangan bagitahu sesiapa pun pasal ni tau kalau tak nahas awak.” Bisiknya perlahan ke telinga Natasha selepas mama berlalu. Natasha pula hanya menjelingnya tajam sebelum melangkah masuk ke dalam rumah meninggalkan Iskandar di belakang.

*******

“Tasha, cuti mid sem ni jom kita travel ke Sabah nak? Kali ni kita daki Gunung Kinabalu. Kita ajaklah ramai-ramai pergi. Mesti best. Lagipun 3 hari kita cuti, parents kau dah berangkat buat umrah kan? Bosan juga kalau kau duduk rumah je.” Bersungguh-sungguh Ara mengajak teman baiknya itu untuk melancong bersamanya.

Bukannya dia tidak tahu seperti biasa Natasha akan menolak ajakkannya itu. Tetapi dia tetap mahu mencuba nasib. Sahabatnya itu memang jarang melancong dengan orang lain melainkan ibu bapanya sendiri. Manalah tahu kali ini Natasha akan bersetuju.

“Ara. Aku tak bolehlah. Aku ada hal cuti ni. memanglah parents aku tak ada tapi aku memang tak boleh. Hal ni penting sangat. Aku memang tak boleh nak elak.”Natasha menggenggam erat tangan Ara dengan harapan Ara tidak merajuk dengannya.

“Alah sekejap je. bukan sampai sebulan pun kita pergi. Kalau kau takut nak cakap dengan parents kau biar aku yang cakapkan.” Pujuk Ara lagi.

“Aku tak bolehlah Ara. Kalau kau pujuk mama dengan papa aku pun memang tak boleh punya. Hal ni pun diorang yang rancang.” Tegas Natasha. Mukanya keruh memikirkan masalah perkahwinannya itu.

“Kau ni kenapa ye beb? Lately aku tengok kau macam ada masalah je. Aku kan kawan baik kau. Takkanlah dengan aku pun kau nak berahsia. Ada apa sebenarnya ni?” tanya Ara semakin curiga.

“Ara. Aku bagitahu kau ni sebab kau satu-satunya kawan baik yang aku ada. Aku akan kahwin cuti ni.” ujar Natasha. Ara yang sedang duduk dihadapannya segera berdiri dan mempamerkan raut tidak percaya.

“Kahwin? Dengan siapa? Kau ada boyfriend tak pernah cakap dengan aku pun. Sampai hati kau tak pernah cakap dengan aku langsung.”

“Aku memang tak ada boyfriend lah. Aku nak kahwin ni pun parents aku yang tentukan. Diorang takut tak ada sesiapa yang boleh jaga aku masa diorang kat sana nanti.” Terang Natasha.

“Kau kahwin dengan siapa ni? Elok ke lelaki tu? Entah-entah dia jahat ke. Mana kita tahu. Eh. Tapi kalau parents kau yang pilih mesti eloklah kan. Takkanlah diorang nak susahkan anak diorang pulak kan.” Tempat duduk yang ditinggalkannya tadi diambil semula. Dia ingin mendengar lebih jelas cerita Natasha itu.

“Kau kenal siapa dia.”

“Siapa?”

“Sir Iskandar. Dia anak kawan baik papa aku. Tapi aku minta sangat-sangat kau tolonglah rahsiakan hal ni ye.” Natasha membetulkan tudungnya yang senget ditiup angin.

“Sir Iskandar? That sir Iskandar..? Yang ajar kita Innovation Management tu? Yang handsome meletop kepedasan macam Daniel Henny tu? Yang tinggi gila nak mati tu? Yang bawa kereta BMW 3 Series tu? Yang tiap-tiap bulan masuk buletin bulanan U kita tu dgn title 'Most Delicious Bachelor 'tu? Lecturer paling muda dan paling hot tu?” soal Ara tanpa henti seperti mechine gun.

“Sudah-sudahlah dengan kau punya ‘yang’ tu. Iye. Dia tu lah. Mamat poyo seantero dunia. Entah kenapa bila kau puji dia aku rasa macam nak termuntah. Meluat aku dengan dia. Jadi aku merayu dengan kau sebagai sahabat baik aku. Tolonglah rahsiakan hal ni.”

Ya allah janganlah si Ara mulut pot pet ni menyebarkan cerita ni. Natasha berdoa dalam hati.

“Aku bersumpah tak akan bocorkan rahsia ni. Aku janji. Eh Babe. Maknanya lagi dua minggu ajelah kau akan kahwin kan.?” ikrar Ara.

“Yup dua minggu lagi”


6 comments:

  1. tak sabar nk bca bab6 cepatlh mr. lappy natasha recover :) chayok..chayokk..thumbs up

    ReplyDelete
    Replies
    1. insha allah hari ni saya update.. sabar naaa...

      Delete
  2. bestnyaaa .. xbr nk baca smua, hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe.. sabar sikit ye yang.. nanti doakan idea saya mencurah2 mcm air terjun tau.. :) baru dapat siapkan novel ni cepat2

      Delete
  3. suka tengok depa bertegang urat. haha

    ReplyDelete
  4. mcm nvel Suami ekspress jee ~ Btw , crita awk best jgk :D

    ReplyDelete