Thursday, June 13

Dulu Benci Korea Sekarang Cinta Pula

 “Nad! Kau meh sini, tengok ni. Gila kau. Apesal tak pasal-pasal aku dapat tawaran belajar di Korea ni? Ni ada orang sengaja nak prank aku ke ni? cuba kau tangok sini! Cepat!” Teriak Dira berkali-kali memanggil sahabatnya Nadia yang sedang sibuk melipat kain.
“Yang engkau ni dah kenapa? Apa ke yang memekak sangatnya? Kejap-kejap… Hah! apehalnya?” bebel Nadia yang bengang kerana kerjanya tergendala gara-gara panggilan Dira itu.
Dia melihat ke arah skrin laptop yang ditunjukkan oleh Dira. Senyuman melebar di bibirnya. Ternyata riak kepuasan jelas terpamer di wajahnya.
“Eh, kau dapat! Wah, bagusnya! Haha … seronoknya. Dasyat gilalah.” Nadia terus berkata-kata dengan volume yang tersangat tinggi.
“Dasyat apanya? Seronok kat bahagian mana? Masa bila pulak aku buat permohonan pergi belajar kat Korea pulak ni? Setahu aku aku  kalau permohonan belajar dekat Cardiff University yang kat London tu adalah aku buat. Ni macam mana pulak aku tiba-tiba boleh dapat tawaran pergi Korea pulak ni? tak paham betul aku.” Balas Dira dengan wajah yang jelas menunjukkan seribu kemusykilan.
“Heheh.. sorry lah bebeh. Actually aku yang buat application tu. Actually masa kita buat application untuk Cardiff University tu aku buat sekali untuk Seoul University yelah mana tau untung-untung kita dapat pergi sama-sama. Tapi aku pulak dapat yang Cardiff University tu.” Nadia membuat pengakuan tanpa rasa bersalah.
“Untung-untung kau cakap. Masalahnya sekarang dah tak untung dah ni. Kalau kau tak memandai buat application tu aku tak payahlah pergi Korea tu. Kau bukan tak tau aku anti giler dengan Korea bagai ni.”
Suka hati dia aje nak buat permohonan tanpa kebenaran aku. Isyhh.. dia ni bukan tak tahu aku anti giler dengan Korean influence sekarang ni. Nak-nak lagi dengan artis-artis Korea. Tuhah…  Super Junior tu ada ke pakai kepak sana sini angel lah konon. Pondan ke apa? HUH! Dira bermonolog sendiri.
“Dira sorry sangat-sangat ok. Aku mintak maaf, aku tak sangka benda akan jadi macam ni. kau maafkan aku boleh? Kau marah aku ke?” Rayu Nadia bersungguh-sungguh siap dengan buat muka sedih tahap Shin Chan lagi.
“ Selalu je kau buat something tanpa Tanya aku dulu tau. Isyhh.. aku memang tak boleh nak marah kau ni. Dahlah. Lagipun aku tak boleh tolak pun kalau aku tolak nanti kena bayar denda pulak sekali ganda dari biasiswa tu pulak. Mana aku nak carik duit? Dah! Kau tak payah nak buat muka macam tu kau ingat aku sayang kau sangat? Aku sayang sikit je.”
Sememangnya dia sayangkan Nadia sahabat baiknya itu. Sejak kecil lagi mereka sudah rapat sejak pertama kali mereka bertemu di rumah anak yatim. Sejak dari hari itu, setiap aktiviti mereka lakukan bersama. Jadi masakan dia sanggup untuk memarahi Nadia yang sememangnya terkenal dengan sikap terburu-buru itu. Nadialah satu-satunya tempat dia mencurahkan kasih kerana dia sudah tidak ada sesiapa lagi di dunia ini.
“ Thank you my dear. Aku dah tahu dah kau mesti akan maafkan aku. Sorry lagi sekali ye bebeh. Alah kau enjoy jelah nanti kat sana. Mana tahu kau dapat jumpa dengan  2PM ke.. Big bang ke.. Super junior ke.. Lagi-lagi pulak kalau jumpa Kim Hyun Woo aku dengar-dengar cerita dia tu pandai cakap melayu. Ahh.. memikirkan nak jumpa diorang aje aku dah jadi mereng dah. Kenapalah bukan aku yang dapat.” Nadia mengeluh panjang kerana harapannya supaya dia yang berjaya pergi ke Korea tetapi apakan daya Dira pula yang mendapat peluang itu.
Leher dira yang sedang duduk di hadapan meja belajar itu dipeluknya. Dia tahu Dira masih marah sebenarnya Cuma memang sikap Dira tidak suka memanjangkan sesuatu masalah.
“Yelah kenapa bukan kau aja yang dapat. Memikirkan nak jumpa diorang aje aku dah jadi menyampah. Dah lah aku nak mula buat preparation. Kau jauh-jauh sikit aku nak merajuk ni. Tepi sikit.” Lingkaran tangan Nadia di lehernya dilepaskan.
******************
Papan kenyataan di hadapannya diperhatikan lama.
MAID WANTED
ROOM AND FOOD ARE PROVIDED.
₩ 400 000 PER MONTH
EXTRA ₩ 100 000 FOR HOLIDAY BONUSES
CALL 010 *********
‘Wah ini dah di kira bagus ni. tak payahlah aku duduk dekat hostel lagi. Duduk dengan budak yang kaki social memang menyakitkan hati. Lagi pulak boleh dapat duit.Banyak pulak tu. Agak-agak seribu lebih jugak duit Malaysia sebulan aku dapat.Makan dengan tempat tinggal free. Ini dah di kira bagus ni.’Dira bermonolog sendirian.
Sebenarnya selepas sampai ke Korea dia ditempatkan di hostel yang disediakan oleh pihak university.Tetapi selepas tiga bulan tinggal di hostel dia berasa tidak selesa memandangkan rakan sebiliknya seorang yang suka bersosial Dia sering pulang pada lewat malam. Jadi keadaan ini tidak menyenangkan bagi dirinya. Lagipun dia memang sangat memerlukan kerja sambilan kerana duit biasiswa yang dia perolehi tidak mampu menampung kos hidup yang tinggi di Korea dan dia juga tidak mempunyai sumber kewangan lain selain dari biasiswa itu kerana dia tidak mempunyai keluarga yang boleh memberi bantuan wang kewangan.
Dira mengeluh panjang, nombor telefon yang tercatat di iklan tersebut dicatatnya. mahu tak mahu dia terpaksa mencari tempat tinggal lain kerana dia sudah tidak tahan tinggal di hostel itu lagi.
***************
“Miss Nadira, you can stay in this room. You’ll get your payment at the end of month okay? You can go for your classes but you must tell your employer first and you can use everything in this house as long as you didn’t disturb the employer and the most important thing is keep your mouth shut. You can’t talk anything about the employer to anyone, anywhere. Remember that. Oh! Before that, you cannot break your contract before your 7th payment okay” Kata-kata perempuan Korea yang baru keluar dari rumah itu tadi terngiang-ngiang di telinganya.
Dira memandang-mandang ke sekeliling rumah itu. Sementara tuan rumahnya tidak ada di rumah lebih baik dia melihat-lihat keadaan sekeliling rumah itu. Rumah yang menjadi kediamannya itu kini, sangat indah dimatanya. Masakan tidak selama hidupnya ini dia hanya tinggal di rumah anak yatim dan asrama UiTM tempat dia mengambil ijazah. Tidak pernah dia bayangkan dia akan menjejakkan kaki ke rumah yang seindah itu.
Rumah itu sebenarnya tidaklah terlalu luas. Terdapat tiga buah bilik di dalam rumah itu dua daripada bilik itu dilengkapi bilik air dan sebuah bilik air terletak di sebelah dapur. Sebuah gym kecil yang dikelilingi dinding kaca tersergam di tengah-tengah rumah itu. Perabot-perabot yang tersusun di ruang tamu juga sangat ringkas dan cantik. Secara keseluruhannya hiasan dalam rumah itu  menunjukkan bahawa tuan rumahnya ialah seseorang yang bujang.
“Eh, apahal banyak sangat gambar mamat ni? Handsome sangat ke? Perempuan tuan rumah ni memang minat sangat ke dengan mamat ni? Hek elek yang gambar ni bajet handsome sangat kenapa?” Dira bercakap seorang diri.
Gambar seorang artis Korea yang tidak diingati oleh Dira namanya diletakkan di merata-rata sudut rumah itu. Lama dia merenung salah sebuah gambar itu untuk mengingati siapa sebenarnya artis itu. Tiba-tiba pintu bilik utama dibuka. Dira berpaling ke arah pintu itu untuk melihat siapa yang membuka pintu bilik itu. Dira terkejut melihat orang yang keluar dari bilik itu ialah orang yang dilihatnya di dalam gambar tadi.
“Hye… are you the new housekeeper? Welcome to this house. There is nothing many chores that you need to do. As long as you make sure this house clean and cook on time that’s enough for me. Actually where do you come from?”
Dira masih lagu ternganga memandang tuan rumahnya itu. Jadi tuan rumahnya bukanlah perempuan seperti yang disangkakannya. Malahan tuan rumahnya ialah artis yang sangat terkenal pula. Jika dia tidak salah artis tersebut ialah
“Kim Hyun Woo” nama itu tercetus di bibirnya. Dira mengetap bibirnya. Apa yang harus dilakukannya? Takkanlah dia kena tinggal serumah dengan lelaki ini. Tak mungkin!
“Yes.That’s me. Do you have anything to say? I want to have some sleep now and make sure that dinner is ready by 6pm.” Lelaki itu memandang wajah Dira yang masih ternganga memandangnya. Apabila melihat Dira seperti tidak mahu berkata apa-apa dia berlalu ke biliknya.
“Wait I wanna quit.” Dira segera bersuara.
“What? Quit? But why?” Hyun Woo memandang ke arah dira dengan dahi yang berkerut. Dia berasa sungguh pelik kerana Dira yang baru mula bekerja tidak sampai sejam sudah mahu berhenti.
“It is because you’re a man. I cannot live together with you in this house. I thought that the owner is a lady.” Balas Dira tanpa berlengah.
Gila ke apa dia mahu tinggal serumah dengan lelaki. Walaupun dia berstatus sebagai pembantu rumah sahaja tetapi lelaki itu akan menjadi teman serumahnya sepanjang dia bekerja di situ.
“Aku tak mungkin boleh tinggal serumah dengan dia ni. Mana boleh aku perempuan dengan dia lelaki tinggal serumah. Terencat akal ke apa aku ni” Dira bersuara perlahan tetapi masih boleh didengari oleh Hyun Woo.
“Miss humm… Miss Nadira if you aware to the contract you’ll find that you cannot break your contract before your 7th payment. So that means you must work here for 7 months before you quit. So if you want or not you must to. If not you’ll charge to pay some fine. So whether you want or not you must live here with me or you can find any other place to live by yourself.” Ujar Hyun Woo bersama dengan senyuman sinis di bibinya.
Dira terkulat-kulat memandang Hyun Woo. Kepalanya ditundukkan memandang ke lantai. Ya Allah macam manalah dia boleh lupa akan kontrak yang telah ditandatanganinya tadi. Patutlah perempuan itu asyik bertanya sama ada dia benar-benar rela menjadi pembantu rumah dalam tempoh yang lama atau tidak.
‘Aduhai. Manalah aku nak cari rumah sewa lain kalau duit gaji aku ni setakat cukup makan aja. Matilah aku macam ni.’Dira bermonolog sendiri.
“Excuse me, if you done thinking get dinner ready by 6 okay. And masak jangan berminyak sangat nanti saya sakit perut.” Kata Hyun Woo yang kemudiannya segera masuk ke dalam biliknya semula.
 “Baik Encik” balas Dira yang masih menunduk. Tiba-tiba dia teringatkan kata-kata Hyun Woo itu tadi. Hyun Woo boleh bercakap dalam bahasa melayu? Rasanya tadi dia cakap ‘masak jangan berminyak sangat nanti saya sakit perut’. Rasa-rasanya memang betul Hyun Woo bercakap dalam bahasa melayu.
“Sir. Dinner is already done. I’m sorry because I don’t know how to prepare Korean dishes. This is Asam Pedas our dishes. If you don’t like it I’m sorry. I’ll learn how to cook in Korean style.”
“ It’s okay. Give me the rice. I’m so hungry. Cakap melayu aje lah senang sikit. Bahasa inggeris saya teruk.” Balas Hyun Woo sambil menghulurkan tangan meminta nasi.
Dira terkedu mendengar kata-kata Hyun Woo itu. Takkanlah Hyun Woo artis Korea yang nyanyi lagu ‘Blame me,Blame me’ yang berlakon drama nangis Korea bertajuk  ‘Wish To See You In Heaven’ yang jadi duta untuk jenama mahal-mahal yang namanya jenamanya payah nak disebut tu  boleh cakap melayu. Fasih pulak tu. 
Wajah Hyun Woo dipandangnya dengan penuh rasa tidak percaya. Ya Allah adakah aku sudah gila kerana rindukan Malaysia sehingga aku terdengar seorang Korea bercakap dalam bahasa Melayu. Hyun Woo mengangkat-angkat keningnya seperti ingin berkata ‘apehal kau pandang-pandang aku ni?’
“Cik adik saya lapar. Saya nak makan ni. So, boleh tak bagi saya nasi tu supaya saya boleh makan. Saya dah lapar giler ni. cepat sikit boleh tak.” Ujar Hyun Woo sambil menekankan setiap perkataan lapar yang diucapkannya.
Dira kelam kabut mencedokkan nasi ke dalam mangkuk kecil dan memberikannya kepada Hyun Woo yang masih lagi menghulurkan tangan untuk mengambil nasi. Hyun Woo segera mencedok kuah asam pedas udang itu ke dalam mangkuk nasinya itu dan menyuapkan nasi dengan tergesa-gesa.
“Pergghh… sedap gilalah asam pedas ni.” kata Hyun Woo sambil memejamkan mata bagaikan menikmati rasa asam pedas itu sepenuhnya.
“Ermm.. sorry lah kalau saya tanya. Tapi awak ni pandai cakap melayu ke?” soal Dira dengan ragu-ragu.
“Dah tu kalau saya bukan cakap melayu tadi saya cakap bahasa apa? Bahasa Indon ke? Bahasa Hindustan?  Apasal? Tak pernah dengar ke yang Choi Hyun Woo pandai cakap bahasa melayu?” jawab Hyun Woo dengan penuh sarkastik.
Tiba-tiba kata kata-kata Nadia empat bulan lalu teringang-ngiang semula di telinganya’ Mana tahu kau dapat jumpa dengan  2PM ke.. Big bang ke.. Super junior ke.. Lagi-lagi pulak kalau jumpa Choi Hyun Woo aku dengar-dengar cerita dia tu pandai cakap melayu’
Danggg!!! Memang Nadia ada sebut sebelum ni. Alhamdulillah… senanglah sikit aku nak bercakap dengan mamat ni lepas ni. tak payahlah aku nak cakap bahasa omputih lagi sampai tergeliat lidah.
“Hah.. termenung apasal? Tak rasa nak makan? Ke diet? Kalau nak makan baik makan sekarang nanti saya habiskan semua asam pedas ni. Ke segan nak makan dengan saya yang bajet handsome ni?” sergah Hyun Woo tiba-tiba.
Dira agak tersentak dengan sergahan Hyun Woo itu. Alamak dia ni dengar ke aku mengutuk dia petang tadi?. Dira segera mengambil mangkuk dan makan berhadapan dengan Hyun Woo tanpa berlengah-lengah.
Hyun Woo tersenyum sinis memandang Dira yang kelam-kabut itu. ‘Hahaha… amek kau tadi petang sesedap rasa je kau nak cakap aku bajet handsome kan. Padan muka sekarang dah kalut sana sini. Heheh.. comel jugak dia ni.’ Hyun Woo berkata dalam hati.
Dira meneruskan makan tanpa mengangkat kepala kerana takut bertentang mata dengan Hyun Woo. Ya Allah dia dengar ke apa yang aku cakap tadi. Matilah aku. Lepas ni hidup aku kat sini mesti macam dalam neraka.
*************
“Dira tolong ambilkan saya coffee kalau ada snek kat dalam almari tu bawa sini sekali.Cepat sikit” Hyun Woo menjerit memanggil Dira yang sedang sibuk membersihkan dapur. Dira yang sedang bersungguh-sungguh mengelap dapur memasak terkejut dengan jeritan itu.
“Isyhh… dia ni kalau panggil baik-baik tak boleh ke? macamlah dapur ni jauh sangat dari ruang tamu tu. Macam manalah mamat menggelabah macam ni boleh jadi hallyu star (Wave Star/ Artis paling terkenal) tak paham betul. Sepatutnya aku rakam perangai dia yang suka menjerit dengan mengarah sana sini tu lepas tu aku masukkan kat dalam internet. Baru padan muka dia satu dunia tahu perangai sebenar dia.” Dira membebel sendirian sambil tangannya sibuk menyediakan air coffee yang diminta Hyun Woo tadi.
Dulang berisi air dan snek di tatangnya ke ruang tamu. Dulang itu diletakkan di atas meja. Tangannya mula bekerja mengelap kaki meja kopi itu. Sesekali dia mencuri pandang ke arah Hyun Woo. Sebenarnya ada suatu persoalan yang bermain di mindanya sejak beberapa hari ini. Sekali lagi dia memandang ke arah Hyun Woo tetapi kali ini Hyun Woo yang tadinya sibuk menghafal skrip memandangnya semula dengan kening terangkat-angkat.
“Awak ada apa-apa nak cakap ke? Kalau nak tanya apa-apa tanya ajelah. Tak payah nak pandang-pandang saya macam tu. Jangan risau saya tak makan orang” kata Hyun Woo.
Sebenarnya dia perasan bahawa beberapa hari ini Dira asyik curi memandangnya seperti ingin bertanya sesuatu.
Tangan Dira berhenti mengelap. Dia duduk bersimpuh di atas lantai. Akhirnya dia diberi peluang untuk bertanya soalan yang selama ini bermain di mindanya.
“ Humm… sebenarnya macam mana awak boleh bercakap bahasa melayu? Maksud saya.. yelah.. Awak boleh bercakap dalam bahasa melayu dengan baik sekali. Lepas tu boleh pulak guna slanga-slanga moden macam dah biasa sangat cakap bahasa melayu.” Tangannya kembali bekerja kali ini dia menyusun majalah yang sedia tersusun pula.
“Sebenarnya masa saya sekolah dulu sekolah saya jadikan bahasa melayu sebagai bahasa pengantar kedua selepas bahasa Korea. Memang dah jadi kebiasaan sekolah-sekolah kat sini jadikan bahasa asing sebagai bahasa pengantar. Kalau awak tengok drama On Air sekolah dia jadikan bahasa Rusia sebagai bahasa pengantar kedua. Lagi pulak masa saya sekolah ada beberapa pelajar Malaysia yang memang berbahasa melayu dengan semua orang. Sampai sekarang pun bila dengan kawan-kawan baik saya dari sekolah kitorang cakap melayu. Jadi saya dah biasa cakap bahasa melayu. Tapi, saya rasa semua orang dah tahu macam mana saya boleh cakap bahasa melayu. Sebab saya pernah bagi tahu kat beberapa orang wartawan and diorang dah siarkan sana sini pun. Takkan awak tak tahu.” Jawab Hyun Woo panjang lebar. Matanya masih terus memandang skrip. Nampak sangat menipu membaca. Mana ada orang boleh membaca sambil bercakap macam tu.
“Hahaha…sorry saya tak minat artis-artis Korea ni. Langsung tak minat. So saya tak ada masa nak ambil tahu pasal mana-mana artis Korea ni. Lagi-lagi pulak yang ramai perempuan-perempuan gedik terjerit-jerit bila tengok diorang. Macamlah diorang dapat apa-apa balasan kalau minat kat artis-artis tu semua. Yang jadi kaya artis tu yang jadi miskin diorang sebab habis duit beli album bagai.”Beritahu Dira tanpa sedikit pun rasa bersalah.
Muka  Hyun Woo berubah apabila mendengar jawapan Dira yang penuh sarkastik itu. Wajah Dira dipandangnya. Minah ni tak rasa bersalah ke cakap macam tu dekat aku? Aku ni kan jenis artis yang dia cakap tu. Sesuka rasa dia je nak mengutuk orang.
“Kalau awak tak minat tak bermakna orang lain tak minat juga. Lantak dioranglah nak menghabiskan duit diorang dengan cara apa pun. Yang awak ni perlu ke mengemas setiap masa. Lagi dua bulan awak kat sini, meja saya haus sebelah kaki sebab awak asyik sental je. Rumah ni bukan kotor sangat sebab hanya kita berdua aje yang tinggal kat sini. Tak payah lah awak nak kerja aje setiap masa. Saya nak ambil maid pun sebab nak ada orang sediakan makanan dan cuci baju saya setiap hari je.” Hyun Woo sebenarnya kasihan melihat Dira yang tidak berhenti-henti bekerja sejak seminggu dia tinggal di rumah itu.
Tujuan sebenar Hyun Woo mengambil maid adalah untuk ada orang menyediakan makanan untuknya setiap hari dan  menemaninya di rumah itu kerana dia merasakan bahawa rumahnya itu terlalu sunyi. Ketika pertama kali dia mengetahui bahawa pembantu rumahnya ialah seorang perempuan dia ingin menolak tetapi selepas mengetahui bahawa Dira yang menjadi pembantu rumahnya dia terus membatalkan niatnya itu kerana dia berasa sesuatu perasaan yang aneh. Dia terus bersetuju untuk Dira menjadi pembantu rumahnya.
“Tapi kan saya ni maid dekat rumah ni. saya kenalah buat semua kerja ni.” balas Dira.
“Tak bermakna awak jadi maid awak perlu kerja sepanjang waktu. Saya yang tengok ni pun naik letih. Awak buat je rumah ni macam rumah awak sendiri. Awak boleh buat apa-apa je awak nak buat cuma pastikan rumah ni tak bersepah dan kemas setiap masa dan jangan beritahu sesiapa pasal awak tinggal dengan siapa. Lagi satu makanan kena sedia tepat pada masanya. Itu je. Kalau boleh saya nak rasa makanan melayu yang lain-lain. Apa tu sebelum ni kawan saya cakap pasal satu makanan ni nama dia masak lemak cili baldi tak silap saya”ujar Hyun Woo. Skrip yang dibacanya tadi sudah ke tepi. Mulutnya sibuk mengunyah snek.
Dira yang mendengar kata-kata Hyun Woo ketawa besar. Dia juga sudah duduk di sofa yang bersebelahan dengan tempat duduk Hyun Woo.  Perutnya terasa senak kerana ketawa. Hyun Woo pelik melihat Dira yang bersungguh-sungguh ketawa. Apa yang kelakar?
“Hyun Woo bukan masak lemak cili baldi lah. Masak lemak cili padi. Baldi tu bekas letak air atau bekas letak kain. Macam mana saya nak masak baldi? Hahaha.. awak ni kelakarlah. Ingatkan awak fasih sangat cakap melayu. Cakap pasal makanan ni saya nak awak tahu saya tak boleh masak sebarang benda yang ada campuran alcohol or pig. Sebab semua benda tu tak halal. Lagi satu saya terpaksa cakap yang awak boleh minum alcohol selagi awak tak kaitkan saya bila awak nak minum contohnya suruh saya ambil atau hidangkan kat awak.” Dira bersungguh-sungguh menerangkan pendiriannya.
Dia mesti tegas dalam hal ini kerana kedua-dua perkara itu haram baginya sebagai seorang Islam. Bagi seorang Islam yang bersekongkol dengan arak dia tidak akan boleh mencium bau syurga.
“Cik Nadira, pernah ke awak nampak apa-apa bahan yang berunsurkan khinzir kat dalam rumah ni? Saya tak makan benda tu semua sebab saya tak suka baunya dan saya mengamalkan makanan yang halal sebab baik untuk kesihatan and kalau saya minum arak sikit pun saya akan sakit kepala seharian. Jadi saya memang tak makan semua tu langsung so awak jangan risau ok.”
*********
“ Dira awak nak pergi kelas ke? Saya nak pergi shooting ni. Kalau awak nak pergi sekarang saya boleh drop by awak sekali lagipun pagi-pagi macam ni sejuk sangatlah. Nanti awak selesema. Kalau awak nak tunggu saya siap kejap.” Ujar Hyun Woo selepas selesai bersarapan pagi.
Dia melihat Dira sudah bersiap-siap dengan buku-buku dan beg untuk keluar. Jadi semestinya Dira ingin ke kuliah. Kebetulan dia ada pengambaran hari ini jadi apalah salahnya dia menumpangkan Dira. Dira yang sudah ingin keluar berasa bersyukur kerana Hyun Woo sudi menumpangkannya. Tidaklah dia perlu meredah cuaca pagi yang sejuk itu. Walaupun sudah empat bulan berada di Korea dia masih tidak mampu menyesuaikan diri dengan cuaca di situ.
Hyun Woo keluar dari bilik selepas sepuluh minit. Kunci kereta yang tergantung di bekas kunci di ambil. Dia mengambil semua buku-buku yang berada di tangan Dira dan membawanya keluar bersama kerana dia kasihankan Dira yang berbadan kecil itu membawa buku begitu banyak. Jika dibandingkan dia dengan Dira, Dira hanya setinggi dadanya sahaja. Ketinggian dia ialah 187cm manakala Dira pula hanya sekitar 154 atau 155cm sahaja memang terlalu kecil jika dibandingkan dengan dia.
“Hyun Woo thanks sebab sudi tumpangkan saya. Kalau awak tak tumpangkan saya mati kesejukanlah saya lagi sekali. Dalam sebulan lebih duduk kat rumah awak selama ni saya hari-hari mati kesejukan masa nak tunggu bas datang nak pergi kuliah. Hehehe..” Dira benar-benar berterima kasih kepada Hyun Woo yang sudi menumpangkannya dan membawakan buku-bukunya.
“Jadi yang kat sebelah saya ni hantulah sebab awak dah berkali-kali mati. Ok. Mulai esok awak kejut saya setiap pagi kalau awak ada class saya hantarkan awak kalau saya tak ada apa- apa kerja hari tu.Eh! Sebenarnya awak ambil course apa? Kalau nak diingat-ingatkan sebelum ni kita tak banya berborak kan? Awak tak pernah pun nak cerita pasal diri awak dekat saya”  kata Hyun Woo. Matanya masih terus memandang ke arah jalan raya.
Sebenarnya dia ingin cuba mengenali Dira dengan lebih dekat kerana dia yakin terdapat suatu perasaan lain yang dirasakannya terhadap Dira selain daripada perasaan seorang majikan terhadap pekerja.
“Saya ambil course Master Engineering. Actually saya buat application untuk buat master dekat London tapi kawan saya memandai buat application atas nama saya untuk buat kat sini dan tak sangka pulak dapat nak tak nak saya kena datang sebab kalau tak saya kena bayar denda dekat Korean Government Scholarship. So dalam masa setahun sebelum saya balik ke Malaysia saya kena tahan ajelah.” Cerita Dira.
“Parents awak tak cakap apa-apa ke?” soal Hyun Woo
“Saya anak yatim piatu… orphan. Parents saya meninggal masa saya berumur lima tahun. Kemalangan jalan raya. Saya dibesarkan kat orphanage. Sebab tu saya perlukan kerja untuk sara diri sebab saya tak ada sumber kewangan lain selain scholarship tu.” Jawab Dira sambil memandang ke luar cermin kereta.
Air mata mula bergenang di gigi matanya. Selama ini dia sering mengelak untuk bercerita tentang perkara itu. Ibu dan bapanya meninggal ketika dia masih terlalu kecil. Bahkan rupa ibu dan bapanya juga dia sudah tidak berapa ingat. Yang menjadi kenangannya kepada ibu dan bapanya hanyalah kalung pemberian ibunya sebagai hadiah hari jadinya sebelum kematian mereka berdua.
“Saya minta maaf. Saya tak tahu pasal ni. Ok. Dah sampai dah. Eh! Hari ni sejuk sangatlah. Nah, awak pakai ni.” Sebaik sahaja kereta berhenti dia melepaskan shawl yang terlilit di lehernya dan dililitkan ke leher Dira pula.
Dira terkedu melihat tindakan Hyun Woo yang tiba-tiba menjadi terover baik. Sedangkan selama ini lelaki itulah yang sering membulinya untuk membuat kerja.
“Schedule saya habis pukul 5 hari ni. Kalau awak nak saya ambil text saya.” Kata Hyun Woo sambil menyerahkan buku-buku yang tadinya berada di seat belakang kepada Dira.
“Hyun Woo saya bukan tak nak text awak. Tapi saya tak ada cellphone. Phone saya hilang kena curi lepas setengah jam saya sampai dekat bumi Korea ni. Tak apalah saya balik sendiri aje. Lagipun class saya habis pukul 5.30 and saya pun nak cari barang. Saya balik lambat sikit, kalau awak makan kat luar boleh tak?” Dira memberitahu hal yang sebenarnya. Jadi Hyun Woo tidak perlulah menunggunya pulang untuk masak nanti.
Dira keluar dari kereta selepas mengucapkan terima kasih. Dia melangkah laju masuk ke dalam bagunan kerana cuaca masih terlalu sejuk pada jam 9 pagi sebegini. Hyun Woo menggeleng kepala melihat kelakuan Dira. Perempuan ni aku bukan nak culik dia pun, buat apa nak lari laju-laju. Hyun Woo berkata dalam hati.
Dira terkejut kerana sebaik sahaja dia keluar dari pagar university kereta Mini Cooper milik Hyun Woo tesergam di hadapannya.
Hyun Woo yang sama sekali tidak kelihatan seperti HyunWoo keluar dari kereta. Rambutnya yang selama ini hitam bertukar menjadi perang dan dia juga memakai cermin mata berbingkai hitam tebal yang besar serta bertopi jika tidak diperhatikan betul-betul pasti sukar untuk mengenali bahawa lelaki dihadapannya itu ialah Hyun Woo.
Annyeonghaseyo. yeppeun yeoja.Ja, gaja.Geureohji anh-eumyeon ,Saramdeul-eun urireur yeogiro pyosidoebnida 안녕하세요.예쁜여자.,가자.그렇지않으면,사람들은우리를여기로표시됩니다  (Hai, awek cantik jom kita pergi sekarang kalau tak nanti orang Nampak kita kat sini)” kata Hyun Woo. Tangannya sibuk mengambil buku-buku dan beg yang disandang oleh Dira dan diletakkan ke dalam kereta.
“Awak buat apa kat sini? Nanti orang kenal awak macam mana? Awak tahu tak kat sini ada ebih 2000 orang students 60% dari diorang is perempuan yang jenis kejar artist tu. Kalau  diorang nampak awak kat sini dengan saya matilah saya tak boleh kat sini belajar lagi. Awak datang sini kenapa” Dira bersuara sebaik sahaja masuk ke dalam kereta.
“Datang nak teman awaklah. Kata awak nak cari barang. Awak jangan risaulah tak akan ada orang kenal saya punya. Tengok saya dah color rambut. Jangan risau ok. So awak nak cari apa?” Balas Hyun Woo selamba.
“Sebenarnya saya nak cari benda yang selama ni saya tak pernah tengok. Awak tahu tak kat mana saya boleh cari DVD drama Stairaway To Heaven? Because kawan saya paksa saya tengok cerita tu. Sebab dia cakap saya keras hati so saya kena tengok cerita tu and then kalau tak ada apa-apa perasaan juga tengok drama yang awak berlakon tu apa tajuk dia ye?”
“Hahaha… itulah awak tu dingin sangat dengan orang. Drama yang saya berlakon? Drama sedih ke?  ‘Wish To See You In Heaven’ kot? Kalau cerita tu memang sedih, cerita pasal lelaki tu sukakan perempuan tu and perempuan tu pun sukakan dia tapi dia terpaksa tak mengaku sebab dia sakit barah otak so dia terpaksa satukan perempuan tu dengan kawan baik dia sendiri. Tapi at the end masa dia dah nak mati kawan dia tu bagitahu perempuan tu hal sebenar. Masa perempuan tu sampai kat hospital dia dah nak mati dah. After that , diorang decide untuk kahwin tapi 2 days after  dia kahwin lelaki tu pun mati. Ok dah habis” Hyun Woo menceritakan serba sedikit tentang drama yang dilakonkannya itu.
“Lah kalau dah tahu nak mati nak kahwin buat apa kan dah tak pasal-pasal perempuan tu jadi janda.” Kata Dira dengan bibir yang dicebikkan.
Hyun Woo terlopong mendengar kata-kata Dira itu. Ada juga perempuan macam ni ke?  dia ni orang ke robot? Tak ada perasaan betul.
“Kita buat apa kat sini? Tanya Dira sebaik sahaja kereta berhenti di luar sebuah restoran makanan Italy.
“Makanlah takkan nak main bola sepak kut. Tadi awak suruh saya makan kat luar. So nak makanlah ni. Jom. Saya belanja.” Ajak Hyun Woo
“Mestilah awak kena belanja takkan saya pulak. Awak yang ajak saya makan kat sini. Tapi pakaian saya tak sesuailah dengan restoran ni.” Dira memandang dirinya. Hari ini seperti biasanya dia memakai baju kemeja dengan jaket kulit diluar. Seluar jeans kulit beserta sneakers. Pakaian paling selesa yang biasa dipakainya setiap hari beserta dengan shawl yang dililitkan oleh Hyun Woo tadi.
“Tak apa kita datang sini nak makan bukan nak tunjuk baju. Lagipun apa beza awak dengan saya? Kan sama je fesyen baju yang kita pakai. Awak ni pun pakai macam artis korea pulakkan. Style lah.”
********
“Awak tadi masa kita keluar bukan sebenarnya kita nak pergi beli DVD? Saya sebenarnya nak beli DVD  alih-alih dapat phone pulak.” Ujar Dira sambil membelek-belek telefon bimbit Samsung Galaxy yang berada di dalam genggamannya itu.
Hyun Woo yang sedang mencari sesuatu tersenyum mengingati peristiwa petang tadi.
“Congratulations miss, today is our anniversary so we are going to give present to our 50th costumer. Here is your present and please enjoy your meal.” Pelayan restoran iu menyerahkan bungkusan hadiah itu kepada Dira yang masih terpinga-pinga menerima hadiah itu.
Kalaulah Dira tahu bahawa telefon bimbit itu ialah pemberian darinya pasti Dira tidak akan menerimanya. Mujurlah satu adegan dari drama My Girl memberinya idea tentang cara untuk memberikan hadiah itu kepada Dira. Thank you My Girl.
“Here you go. DVD tu semua saya dah ada. So awak nak layan sorang-sorang atau awak nak suruh saya teman?” Hyun Woo menyerahkan DVD itu ke tangan Dira.
“Suka hati awaklah. Ini rumah awak bukan rumah saya.” Balas Dira senada.
Grrr… perempuan ni keras betul. Bisik hati Hyun Woo
“Ok kalau macam tu saya nak baca skrip dalam bilik. Enjoy your movie ye.” Kata Hyun Woo lalu melangkah masuk ke dalam bilik.
Selepas lima jam berada di dalam bilik Hyun Woo keluar untuk melihat keadaan Dira tetapi keadaan Dira mengejutkannya kerana Dira masih rileks menonton sedangkan  waktu itu tayangan di televisyen sudah memaparkan babak yang sedih tahap gaban.
Hyun Woo hanya menggeleng-gelengkan kepalanya melihat keadaan Dira itu.
********
Sedang Hyun Woo khusyuk membaca skrip tiba-tiba dia terdengar satu suara yang mendayu-dayu seperti melagukan sesuatu. Suara itu terus menusuk ke kalbunya. Jantungnya terasa berdebar-debar tanpa sebab.
Apakah suara itu? Datang dari mana suara itu? Bahasa apakah yang begitu indah?
Hyun Woo bangun dari sofa yang berada di dalam biliknya mengikuti arah suara itu. Dia terus melangkah mengikuti suara itu sehingga akhirnya berhenti di hadapan bilik Dira. Daun pintu yang terbuka sedikit membolehkan dia melihat dira sedang duduk bersimpuh dengan memakai telekung serba putih sedang membaca al-Quran.
Suara Dira melagukan bacaannya itu sungguh menusuk kalbunya. Tanpa sedar dia perlahan-lahan duduk bersandar di dinding luar bilik Dira untuk menghayati bacaan tersebut. Sungguh seumur hidupnya dia tidak pernah merasa setenang ini. Hyun Woo memejamkan matanya untuk lebih menghayati bacaan itu.
“Hyun Woo apa awak buat kat sini? Kenapa tidur kat luar bilik saya?”
Hyun Woo terdengar suara mendayu-dayu memanggil namanya. Bahunya juga terasa separti digoyang-goyang sedikit. Perlahan-lahan dia membuka matanya. Suasana sekeliling terasa silau. Dah siang rupanya. Dia melihat Dira sedang memandangnya dengan kerutan diwajahnya.
“Hyun Woo apa awak buat kat sini. Macam mana awak boleh ada kat luar bilik saya ni?” soal Dira lagi apabila Hyun Woo sudah benar-benar terjaga.
“Hah. saya buat apa? Emm.. sebenarnya semalam saya terdengar awak baca sesuatu jadi saya dengar kat sini tapi tak sedar pulak bila masa saya tertidur dekat sini. Sorry saya bukan ada niat apa-apa awak jangan salah faham.” Jawab Hyun Woo segera berdiri sambil membetul-betulkan pakaiannya.
“Tak adalah saya tak salah faham pun. Semalam tu saya baca al-Quran kitab suci orang Islam. Tak apalah jom makan saya dah siapkan sarapan.” Ujar Dira sambil berlalu ke meja makan berbentuk bar itu.
*********
“Hari ni saya nak tengok drama yang awak berlakon tu pulaklah. Stairaway To Heaven tak sedih pun. Ending dia pun slow sangat.” Ujar Dira selepas selesai makan malam. Selepas dua bulan peristiwa Hyun Woo tertidur di luar biliknya.
“Kali ni saya gerenti awak menangis. Sebab lakonan saya mantap sangat. Biar saya teman awak tengok hari ni. Kalau nak menangis nangis je. jangan malu-malu.”kata Hyun Woo dengan kening yang terangkat-angkat seperti ingin mengejek Dira.
“Mantaplah sangat. Kalau saya menangis saya akan bagi awak hadiah. Tapi kalau tak, awak ajar saya cakap bahasaKorea sebab susah sangat saya nak communicate dengan orang-orang dekat sini.” Dira berkata sambil menjelirkan lidah kepada Hyun Woo.
“Ok We’ll see.”
Jugeodo mot bonae, jeong mallo mot bonae, naega eotteohke neol bonae Garyeo geodeun tteonaryeo geodeun nae gaseum gochyeo nae Apeuji anhke na saragal surado itge Andwin damyeon eochapi mossal geo Jugeodo mot bonae Geu manheun shiganeul hamkke gyeokkeot neunde Ijewa eotteohke honja sallan geoya Geureohken mothae nan mothae (I can't let you go, even if I die.I really can't let you go.How am I suppose to let you go? If you’re going to go, if you’re going to leave so fix my heart. so that  I can live without any pain. If you don’t do this.I wouldn't be able to live at all. I can't let you go, even if I die. We went through so much time together. How are you telling me to live by myself now? I can't do that, I can't)gadis itu menangis bersungguh–sungguh memujuk lelaki itu supaya menerimanya. Dia rela walaupun lelaki itu hanya mempunyai waktu yang sedikit untuk hidup tetapi dia tidak kisah asalkan cinta . mereka berdua bersatu. Dia rela jika mereka hidup bersama hanya untuk waktu yang singkat.
Dira yang tadinya berlagak dingin sudah mula menangis sejak watak lelaki melepaskan gadis yang dicintainya kepada sahabat baiknya sendiri. Tisu di atas meja sudah hampir habis sekotak. Hyun Woo hanya memandang Dira dengan terkebil-kebil. ‘Tadi bukan dia ke yang berlagak sangat takkan menangis ini dah lima episode berturut-turut dia menangis. Tak penat ke?’
Hyun Woo sudah habis idea bagaimana cara untuk menyuruh Dira berhenti menangis. Nampaknya gadis ini benar-benar tersentuh dengan jalan cerita ini.
“Kenapalah lelaki tu sakit? Janganlah mati. Kesian dia.” Dira mengumam sendirian dengan suara tersekat-sekat. Tisu di tangannya ditekapkan sekali lagi ke matanya.
Selepas tiga jam drama itu pun habis tetapi Dira masih lagi menangis. Dia sungguh tersentuh dengan drama itu. Walaupun dia sudah duduk di hadapan televisyen selama lebih 12 jam kerana menonton drama itu tetapi dia merasakan perbuatannya itu berbaloi kerana sudah hampir 8 tahun dia tidak pernah menangis kerana dia mendinginkan dirinya sendiri supaya dia dapat meneruskan hidup tanpa belas kasihan sesiapa. Sebenarnya dia menagis bukan hanya kerana cerita itu sahaja tetapi dia melepaskan semua perasaan sedih yang dibendungnya selama ini.
“Dira awak nak apa-apa? Air ke? Apa kata saya masakkan awak bubur?” kata Hyun Woo dengan penuh hati-hati.
“Tak apalah saya nak tidur. Saya rasa sakit kepala” balas Dira terus merebahkan badannya ke sofa. Matanya dipejamkan kepalanya terasa begitu berat sekali. Inilah masalah yang sering dihadapinya. Jika dia menangis lebih dari 10 minit dia pasti akan sakit kepala lalu demam dan sekarang dia sudah menangis hampir 10 jam.
“Okay saya tak nak ganggu awak.” Hyun Woo segera masuk ke dalam biliknya.
Selepas beberapa jam Hyun Woo keluar semula. Dia melihat jam di dinding sudah hampir 10 malam pasti Dira berasa lapar. Tengah hari tadi pun mereka cuma makan ramen sahaja. Dia menghampiri Dira tetapi dia terkejut melihat wajah Dira yang sangat pucat itu. Hyun Woo meletakkan tangannya perlahan-lahan ke dahi Dira. Panas! Dira demam ni.
Hyun Woo segera berlari ke dapur dan mengisikan air di dalam bekas lalu pergi semula ke ruang tamu. Kain yang basah diletakkan ke dahi Dira. Hyun Woo sungguh risau ketika itu. Dia takut kehilangan Dira! Secara serta merta dia yakin bahawa dia cintakan Dira kerana dia sungguh takut jika apa-apa terjadi kepada Dira.
Dia segera berlari ke biliknya untuk menukar pakaian mencempung badan Dira yang langsung tidak sedarkan diri itu. Dira perlu dibawa ke hospital keadaan iklim di sini tidak sama seperti di Malaysia. Pasti Dira akan sakit lebih teruk lagi.
Hyun Woo lega apabila doktor yang merawat Dira mengatakan Dira akan pulih selepas mengambil ubat cuma Dira tidak akan sedarkan diri buat beberapa jam kerana kerana dia telah diberikan suntikan. Wajah Dira yang tidak sedarkan diri diperhatikan Hyun Woo. Gadis ini benar-benar cantik. Kecantikannya sangat berbeza dengan kecantikan gadis-gadis yang pernah bergandingan dengannya. Jantungnya menjadi berdebar-debar tanpa sebab. Topi yang menutupi kepalanya ditanggalkan dia tidak sedar bahawa tindakannya itu akan menyebabkan dia dikenali.
Tanpa disedarinya dari awal dia keluar dari rumah dengan mencempung Dira di dalam pelukannya sudah ada wartawan yang menunggu. Wartawan itu telah mengikutinya sampai ke hospital. Sudah berpuluh-puluh gambar yang berjaya diambilnya.

********
MR.K TOP STAR LIVING WITH FORAINGE STUDENT
Ayat itu sudah menjadi tajuk utama beberapa Akbar tempatan. Mujurlah wajah Dira tidak disiarkan tetapi sesiapa sahaja yang membaca artikel itu pasti tahu bahawa artikel itu sebenarnya merujuk kepada Hyun Woo kerana jelas tetulis di dalam artikel itu ‘salah seorang pelakon dalam drama Wish to See You in Heaven yang bernama Mr.K pelakon di dalam drama itu hanyalah dia seorang sahaja yang namanya bermula dengan huruf K.
“Hyun Woo kita nak buat macam mana ni? saya rasa saya patut keluar dari rumah tu. Saya akan cari mana-mana tempat lain untuk tinggal lagipun tinggal dua bulan je lagi sebelum saya kena balik Malaysia.buat masa ni kita tak payah jumpa langsunglah bahaya untuk awak nanti karier awak hancur kalau ada apa-apa awak cuma text saya je. So sekarang kita pergi cari rumah lain dululah.” Kata Dira sewaktu mereka berbincang di taman permainan yang sunyi itu.
Hyun Woo memandang Dira dengan berat hati. Dira berpindah bermakna dia akan berpisah dengan Dira. Tidakkah Dira mengerti bahawa dia cintakan Dira. Tetapi apakan daya dia sedar dia tidak sesuai dengan Dira dari segi apapun, Agama ataupun bangsa.
Dira yang sedari tadi menunduk menyabarkan hati. Sungguh berat baginya untuk berpisah dengan Hyun Woo yang selama ini menjadi satu-satunya teman dia di Korea. Dia sebenarnya sudah lama jatuh cinta dengan Hyun Woo tanpa pernah memberi petunjuk kepada Hyun Woo tentang perasaannya itu. Biarlah dia mendiamkan sahaja perasaannya kerana dia sedar mereka berdua tidak mungkin akan bersatu kerana mereka berlainan agama.
“Ok. Kita cari tempat tinggal lain untuk awak dulu. Masalah ni semua biar saya yang selesaikan. Awak jangan risau ye. Tapi awak kena janji awak kena call or text saya setiap hari sebab saya risaukan awak.” Ujar HyunWoo dengan suara yang perlahan. Jelas sekali dia berat hate untuk berpisah.
“ Ok saya janji” balas Dira.
*********
Hyun Woo sye akn balik Malaysia lagi 2 hari. Sye harap awk blh jaga diri kat sini. Jgn lupa mkn dan jaga kesihatan. Makanan yg awk suka mkn semua sye dah sediakan resepi. Sye dah letakkan kat dalam laci sebelah laci pinggan. Kalau awak senang or buat tour kat Malaysia awk jgn lupa cari saya ye. Alamat rumah sye, sye dah letakkan sekali kat dlm buku tu. Nanti bila sye smpai airport sye call awk. Tp awk jgn datang pulak ramai org kat sne. Apa-apapun selamat tinggal and thanks atas semua kebaikan yg awk dah buat kat sye. For the last 1437..’
Mesej yang dihantar oleh Dira dibaca sekali lagi. Kali ini sudah berapa juta kali mesej itu dibaca dia juga tidak tahu. Namun maksud tersirat yang cuba disampaikan dira masih belum difahaminya yang dia tahu Dira sudah pergi. Sudah seminggu sepatutnya Dira sampai di Malaysia dan dia disini masih terus gundah. Tiba-tiba dia teringatkan hadiah yang diberi oleh Dira yang masih belum dibukanya. Kenangan sewaktu Dira memberikan hadiah itu terimbau kembali.
“Awak saya tahu masa ni tak sesuai untuk saya bagi hadiah ni kat awak. Tapi sebelum saya balik Malaysia saya kena bagi awak satu hadiah sebab saya janji dengan awak kalau saya menangis tengok drama tu saya kena bagi hadiah. So inilah hadiahnya. Tapi awak jangan buka sekarang. Awak buka bila saya dah balik Malaysia nanti ye.” Suara Dira terngiang-ngiang di telinganya.
Hadiah yang tersimpan di laci biliknya segera di ambil. Hyun Woo tergamam ketika membuka kadiah itu. Hadiah itu merupakan sebuah al-Quran elektronik. Terdapat kad terselit di dalam al-Quran itu. Dia segera membacanya.
‘Hyun Woo maaf kalau hadiah ni tak sesuai. Tapi ingat tak suatu masa dulu awak pernah tertarik dengan bacaan al-Quran. Jadi saya hadiahkan al-Quran ini untuk awak semoga Allah menerangkan hati awak dan memberikan hidayah kepada awak. Insyaallah.
Ikhlas dari,                                                                                                                                      Nadira Batrisya binti Ibrahim
Air mata Hyun Woo menitis satu per satu. Suara Dira membaca al-Quran pada malam itu terngiang-ngiang difikirannya. Adakah ini yang hidayah yang dikatakn Dira itu. Hatinya sungguh tenang tetapi dia seperti ingin mencari sesuatu iaitu Islam.
********
‘Dira sye akn ke Malaysia awk jemput sye di airport blh tak? Sye akn tiba pd 13 july pukul 10 pg. Tlg bls msg sye ni sebab sye kena atur schedule. Sye betul2 teringin nak jumpa awk.’
Mesej yang ringkas dihantar kepada Dira untuk memaklumkan kedatangannya itu. Lebih kurang setengah jam kemudian mesej dari Dira diterima.
‘sye akn jemput awk. Sye pun dah tak sabar nk jumpa awk. J
Hyun Woo tersenyum lebar. Kali ini dia tidak akan melepaskan dira lagi. Dira pasti akn menjadi milknya. Dia akan pastikan itu.
********
Suasana di airport berjalan seperti biasa takkanlah seorang artis terkenal dari Korea nak datang ke Malaysia suasana senyap sunyi macam ni. Adakah Hyun Woo membatalkan rancangannya. Dira melihat ke sekeliling kawasan itu. Tiba-tiba dia terasa ada seseorang menepuk bahunya dari belakang. Dira segera berpaling untuk melihat siapa yang menepuk bahunya. 
“Hyun Woo… Kim Hyun Woo kan?” soal Dira dengan tergagap-gagap.
Dia tidak percaya melihat Hyun Woo sudah berada di hadapannya. Seperti biasa Hyun Woo dengan penyamarannya memakai topi dan rambut perang sehingga sukar dikenali. Tetapi dia pasti bahawa lelaki itu ialah Hyun Woo yang dikenalinya selama ini. Hyun Woo hanya tersenyum memandangnya.
“Bukan Hyun Woo lah. Tapi Muhammad Adam Zulkarnain Kim bin Abdullah” balas Hyun Woo dengan nada serius.
“Muhammad Adam Zulkarnain Kim bin Abdullah? Maksud awak? Awak… Awak? Awak betul ke ni? Awak dah masuk Islam? Alhamdulillah… syukur sangat. Jadi selamat menjadi saudara baru. Assalamualaikum.” Kata Dira dengan mata yang bergenangan.
“Waalaikumusalam. Terima kasih. Hadiah yang awak bagi tu yang dah bawa saya jadi Islam. Terima kasih sekali lagi kat awak.” Ujar Hyun Woo.
“Sama-sama. Tapi saya nak tanya sesuatu ni. saya pelik sangat ni. kenapa tak ada sorang pun yang sambut awak kat sini? Tak ada peminat pun yang menjerit-jerit panggil awak” Dira bersuara sambil memandang-mandang ke sekeliling.
“Saya yang rancang tak umumkan kedatangan saya dengan tepat. Jadi tak ada orang yang tahu tarikh saya datang. Tapi sekarang ni saya ada benda penting nak cakap kat awak penting sangat.” Hyun Woo berkata dengan serius.
“Apa dia?”
사랑해. 내가 정말 당신을보고 처음부터 당신을 사랑 해요. 그리고 당신에게 사랑은 영원합니다. Nan neol saranghae . Naega jeongmal dangsin-eulbogo cheoeum buteo dangsin-eul sarang haeyo. Geurigo dangsin-ege nae sarang-eun yeong-won habnida. (saya cintakan awak. Saya sangat cintakan awak dari kali pertama saya jumpa awak dan saya akan cintakan awak sampai bila-bila) .” Hyun Woo meluahkan semua perasaannya terhadap Dira.
Dira yang tidak menyangka akan mendengar lafaz cinta daripada Hyun Woo terkejut. Air matanya mula bergenang semula dan dia mula menangis perlahan. Ucapan inilah yang ditunggunya selama ini. Ucapan ini lah yang dia nantikan dari mulut Hyun Woo selama ini. Syukurlah akhirnya Hyun Woo meluahkannya juga.
나도 당신을 사랑 해요. Nado Hyun Woo dangsin-eul sarang haeyo. (Saya pun cintakan awak juga Hyun Woo. ” balas Dira dalam sendu tangisannya.
Hyun Woo yang mendengar hanya tersenyum. Alhamdulillah. Dia sudah mendapat cinta Allah dan kini dia mendapat cinta dari wanita yang dicintainya juga. Syukur Alhamdulillah.
“So sekarang ni kita nak pergi mana? Ini kali pertama saya datang Malaysia jadi, jom kita pergi makan masak lemak cili baldi. Saya laparlah.”
“Bukan masak lemak cili baldilah. Cili padi. Mana mak cari orang masak baldi?” kata Dira geram kerana sudah berkali-kali Hyun Woo mengulangi kesalahan bahasanya itu.
Hyun Woo pula hanya ketawa melihat Dira.  Dapat melihat rupa Dira yang dingin sangat menyenangkan hatinya. Kali ini dia ketawa besar sambil menarik troli bagasinya keluar dari airport melangkah ke dunia yang baru iaitu dunia Hyun Woo bersama Dira.

p/s saya minta maaf kalau cerita ni melompat2 dan x best sebenarnya saya cuma guna google translate je untuk bahasa korea tu... so memang teruk sangat bahasa dia.. almaklumlah.. dapat idea terus buat dan siapkan dalam masa setengah jam.. jadi! sekiranya ada sebarang comment yang nak diberi tentang kekurangan saya silalah comment sesungguhnya comment anda semua sangat membantu saya! I LOVE YOU!

3 comments:

  1. huhu.. thanks darling zulaika yang jelita.. teruskan baca My Hubby My Lecturer ye.. ajak kawan2 sekali baca ye darl.. :)

    ReplyDelete