Friday, September 20

My Hubby My Lecturer!!! bab 37

“Jom.” Suara Iskandar dari belakang Natasha yang sedang menusun telekung dan sejadah yang digunakan oleh Datuk Adam dan Datin Rose tadi ke dalam almari  membuatkan Natasha terkejut.

Natasha mengerutkan dahi. Dah mula dah dia. Penyakit jom tiba-tiba dah mula dah. Nak jom ke manalah malam-malam buta macam ni. Asyik nak jom je dia. Padahal aku ada banyak kerja lagi nak buat. Pinggan bertimbun dekat dapur tu pun tak basuh pun lagi.

 “Jom ke mana?” soal Natasha dengan suara separuh geram.

“Ke kliniklah sayang. Tadi dia juga yang janji dengan kita lepas mummy dengan daddy balik kita ke klinik. Lupa ke?” Iskandar berkata-kata sambil membetulkan sedikit kedudukan baju-baju di dalam almari itu. Bukannya tidak kemas, cuma dia mahu merajinkan jari.

“Alah. Tasha banyak kerjalah bang. Pinggan mangkuk kat dapur pun tak berbasuh lagi. Nanti kalau lambat basuh berbau pulak. Esok boleh?” Natasha mengerdipkan mata beberapa kali. Tujuannya supaya Iskandar bersetuju dengan cadangannya.

“Tak payah nak basuh. Abang dah basuh dah semuanya. Siap lap. Siap susun dalam almari lagi.” Kata Iskandar dengan penuh bangga.

“Sungguh abang basuh? Semuanya? Betul ni?”

“Sungguhlah. Takkan lah abang main-main pulak cinta. So, no more excuses. Jom sekarang jugak. Kesian abang tengok isteri abang dari tadi tahan sakit. Buat banyak sangat kerja. Penat isteri abang.” Kepala Natasha diusap perlahan. Kasihan isterinya ini. Kerana mahu menjaga hati mertua kesakitan di kaki sanggup ditahan.

“Laaa.. tak penat pun lah abang. Dari tadi semuanya abang yang buat kan. Hidang makanan pun abang. Kemas meja makan pun abang. Basuh pinggan pun abang. Macam mana Tasha nak penat.” Natasha tergelak kecil. Dada Iskandar yang semakin merapat dengan wajahnya ditolak ke belakang sedikit. Iskandar seperti biasa kerjanya melekat sahaja. Jadi kadang kala perlu dijarakkan demi keselamatan sejagat. Muehehe…

“Tak kiralah. Penat ke. Tak penat ke. Kena pergi juga. Jom.” Natasha terus dicempung keluar dari bilik.

“Abang tak maulah macam ni.” Natasha terjerit kecil.

“Tak mau apanya. Kena pergi jugalah. Jangan nak mengelak sangat bila sebut nak pergi klinik. Bukannya doctor tu nak makan Tasha pun. Perangai macam budak kecil tak habis-habis lagi. Bila abang panggil budak kecil marah. Padahal abang panggil berdasarkan fakta. Ada ke nak pergi klinik pun nak menjerit-jerit macam ni. ” Iskandar membebel panjang. Wajahnya ditegangkan sehabis mungkin. Kononnya tak mahu mengalah dengan Natasha yang anti dengan perkataan klinik.

“Abang kalau ya pun tak kan lah nak pergi macam ni. Abang sanggup ke nak tanggung dosa nanti?” Natasha memuncungkan bibirnya ke arah kakinya yang terdedah dari paras lutut ke bawah kerana gaun tidurnya yang singkat.

Belum sempat Iskandar menapak menuruni tangga langkahnya terhenti. Kaki dan Rambut Natasha yang menutupi separuh wajah isterinya itu dipandang berkali-kali. Betullah. Mahu beribu tahun aku ke neraka nanti sebab biarkan isteri keluar rumah dengan pakaian macam ni. Apalah nak jadi dengan aku ni kalut betul. Tak boleh sabar sikit. Tapi kan sayang isteri namanya. Kenalah kalut semacam. Dia tersengih seperti kerang busuk memandang Natasha yang memandangnya dengan penuh rasa geram. Muehehe…

Iskandar memusingkan langkahnya semula ke dalam bilik. Natasha diletakkan semula di atas katil. Dia menuju ke almari dan memilih sehelai seluar panjang bewarna merah jambu lembut milik Natasha dan baju t-shirt hijau pastel miliknya beserta dengan tudung Syria  yang siap bergosok bewarna merah jambu juga. Pakaian yang dipilhnya dihulurkan kepada Natasha.

“Kenapa baju abang pulak ni? Tasha pun ada baju sendiriah. Baju abang ni besar gajahlah dengan Tasha.” Natasha menunjukkan baju t-shirt Iskandar di tangannya kepada Iskandar. Pelik kenapa dia pilih baju dia pulak ni? aku yang nak pakai bukan dia yang nak pakai. Tersalah baju ke apa?

“Errr… because you look cute in it.  Remember the morning after that night?”

Senyuman meleret luar biasa Iskandar membuatkan wajah Natasha memerah. Dia segera menukar pakaian  tanpa memandang Iskandar yang masih memandangnya dari tepi katil. Mujur dia pakar dalam bidang menukar pakaian tanpa mendedahkan kulit badan kerana sering menukar pakaian di bilik persalinan yang tidak mempunyai kunci yang sempurna sewaktu bersekolah dahulu. Jadi rasa malunya tadi tidaklah semakin bertambah.

“Wah cepatnya tukar baju bah. Abang bergurau jak lah bah. Bergurau sikit pun tak bolehlah bah. Kenapa bah kau berubah kenapa bah? ”

Iskandar masih lagi mengusik Natasha dengan loghat Sabah yang tentunya telah hancur dimusnahkan olehnya. Jika ada orang Sabah yang terdengar kata-katanya tadi  pasti Iskandar akan diusir dari tanah Sabah dan tidak dibenarkan menjejakkan kaki ke sana lagi. Muehehehe..

“Sudahlah. Tak payah nak Stacy sangat kat sini. Nanti kena saman dengan Stacy sebab rosakkan lagu dia baru tahu. Jomlah kita pergi tadi kata nak pergi sangat. Dah pukul lapan malam dah ni. Nanti lambat sangat kita balik.” Natasha memotong kata Iskandar sebelum Iskandar semakin merepek dan melalut.

Dia cuba bangun dari katil walaupun kaki kanannya terasa sangat sakit bila menjejakkan kaki ke atas lantai. Namun atas nama tidak mahu menyusahkan hati suami dan mertua dia tahankan juga dari tadi. Tiba-tiba sekali lagi Iskandar mencempungnya semula. Dan terus melangkah penuh gagah keluar dari bilik.

“Abang I/C?” Natasha tiba-tiba menyoal ketika tiba di tingkat bawah. Macam mana nak ke klinik kalau tiada kad pengenalan. Dia bukanlah pendatang haram tanpa kad pengenalan diri.

“Dah ada dalam kereta. Abang dah letak dari tadi lagi.” Natasha hanya mampu mendiamkan diri.



“Encik Iskandar. Isteri encik ni bila lagi dia jatuh? Dah bengkak teruk kaki dia ni. Kalau tengok pada keadaan kaki puan ni sekarang mesti sakit sangat ni. Ada pressure kaki ke lepas jatuh tadi? I mean gunakan kaki lepas jatuh?” Soal Doktor Zulaika yang sedang memeriksa keadaan kaki Natasha. 

“Err… Saya tak pasti. Tapi saya rasa dalam pukul dua petang tadi kot sebelum saya balik kerja. Dia ada banyak berjalan tadi sebab orang tua saya datang ke rumah.” Jelas Iskandar mula serba salah. sepatutnya dia menjaga isterinya sebaik mungkin. Rasa kesal mula menimpa dirinya.

“Tak apalah encik jangan risau kita buat x-ray tengok keadaan sebenar kaki Puan Natasha ni. Lepas tu saya akan bagi painkiller dan ubat surut bengkak. Encik isi borang x-ray ni dulu. Saya keluar sekejap.” Borang yang berada di dalam laci meja Doktor Zulaika itu diserahkan kepada Iskandar.

“Sayang. Abang minta maaf sebab tak jaga sayang dengan baik.” Iskandar menggenggam tangan Natasha yang berada di atas katil pemeriksaan.

“Tak apalah bang. Bukan salah abang pun. Salah Tasha yang tak jaga diri baik-baik. Insha Allah tak ada apa-apa.” Natasha membalas genggaman tangan Iskandar. Iskandar tidak ada sebarang salah dalam hal ini. Dia yang salah kerana tidak berhati-hati.

“Abang minta maaf cinta.” Iskandar bersuara perlahan.

“Dan Tasha pulak minta ampun sebab buat abang risau. Maafkan Tasha.”


“Ok puan mengikut pada x-ray ni tak ada apa-apa keretakan atau patah pada tulang cuma mungkin ada sedikit muscle yang terkoyak sikit. Yang penting bila muscle tu dah baik sikit nanti jangan pressure or force the muscle sebab muscle tu akan senang terkoyak balik. But no worries. Saya akan bagi guidance supaya keadaan muscle tu akan cepat baik. First, apply ice to the injured area for about 20 minutes and wrap the injury site slightly taught, but not tight. This will reduce the blood flowing to the muscle, and help with inflammation. Second, stay off the muscle for at least 72 hours and avoid any heavy lifting or excessive use. Use an ice pack daily during this time, for about 15 minutes by 3-4 times per day. After 72 hours, you can start alternating cold and hot treatments to the site. And the most important is, don't use the muscle for at least a day. Saya bagi painkiller ni make sure makan sebab dah bengkak sangat dah. So for tonight Puan Natasha, rehat. Jangan guna kaki langsung.” Pesan Doktor Zulaika panjang lebar. Tangannya laju menulis preskripsi ubat yang perlu diberikan kepada Natasha.   


Iskandar memakirkan kereta di bawah garaj. Natasha yang tidur di sebelahnya tidak dikejut. Sengaja dia biarkan Natasha tidur. Pasti isterinya letih seharian menguruskan rumah bersendirian. Iskandar menyandarkan diri ke kerusi semula. Matanya dipejam rapat melepaskan keletihan sepanjang hari. Sebenarnya dia juga keletihan menguruskan hal  pelajar yang baru mendaftar. Menguruskan pelan lokasi kelas pelajar. Menyertai mesyuarat pembangunan universiti memang sangat memenatkan.


Jari jemari Natasha dicapai dan digenggam dengan mata terpejam. Hatinya berbisik perlahan. Wahai isteri yang jelita di wajah dan di hati. Terima kasih kerana hadir dalam hidupku. Terima kasih kerana menyerikan setiap saat jalanku. Terima kasih kerana kembalikan aku ke dunia berjiwa. Terima kasih atas segalanya. Kau anugerah terindah yang aku terima dari Allah sepanjang hidupku. Mungkin aku tak mampu mempunyai hati sejelita hati kau. Tapi aku berjanji kau akan aku jaga sampai nafasku yang terakhir. Insha Allah.

7 comments:

  1. kak tasha nk lgi.....best sngat...

    ReplyDelete
  2. kak tasha nk lgi.....best sngat...

    ReplyDelete
  3. best nye..tahniah kepada penulis..kalau bole nak lagi..hihhihi :)

    ReplyDelete
  4. bila nak update yng baru :) tak sabarnya ...hehehee

    ReplyDelete
  5. Finally ada masa baca novel akak !Love this chapter !ada BAh lagi tu..hehe..

    ReplyDelete