Wednesday, September 11

My Hubby My Lecturer!! bab 35

“Best tak?” Iskandar menyoal Natasha yang sedari tadi diam seribu bahasa.

Best dia kata? Best apa bendanya? Aku ni dah la paling tak suka naik kapal layar ni. Dah la matahari terik. Angin kuat. Habis tudung aku nak terbang melayang. Baju semua melekat kat badan kena tiup angin. Kan ke menyiksa namanya tu. Bukan best.

Tapi karang kalau aku cakap tak best dia sentap pulak. Dah lah dia bersusah payah nak sediakan semua ni. Kesian pulak dekat dia. Tasha! Buat-buat suka Tasha. Istikhlaskan hati. Buat-buat iskhlas tapi masih dapat pahala menyenangkan hati suami.

“Best. Dengan abang di mana-mana pun best.” Natasha mendongak memandang Iskandar yang sedang berdiri di sisinya. Aduh tingginya dia ni. Lenguh tengkuk aku. Natasha turut berdiri. Nafas dihela panjang. Sedar bertapa rendahnya dirinya di sisi Iskandar. Tiba-tiba Iskandar memeluknya dari belakang.

“ Nak tahu kenapa Allah beri sayang rendah paras dada abang macam ni? Sebab bila abang peluk Tasha macam ni, Tasha sentiasa dekat dengan rusuk abang. Sentiasa dapat dengar degupan jantung abang. Sentiasa dapat rasa selesa dalam pelukan abang. Dan abang pulak sentiasa dapat kucup ubun-ubun isteri abang ni.”

Kata-kata Iskandar menenangkan hatinya. Hilang semua rasa tak senang kerana terlalu rendah tadi. Lengan Iskandar yang memeluknya dipaut dengan rasa senang hati. Sungguh, setiap saat Iskandar tahu bagaimana untuk menenangkan hatinya dengan caranya tersendiri.

“Abang. Tasha nak bagi tahu satu benda ni.”  Jari jemari Iskandar diselangi dengan jemarinya.

“Apa Cinta?”

“Tasha cintakan abang.”

“Humm emmm… so apa bendanya yang Tasha nak bagitahu tadi?” Iskandar menunduk. Wajahnya didekatkan kepada wajah Natasha. Apa bendanya dia nak cakap?

“Tadi tu lah.”Natasha menjawab senada. Pipinya dilagakan dengan pipi Iskandar.

“ Apa?” Iskandar menyoal lagi. Pelik. Apa yang nak disampaikan sebenarnya ni.

“Tadi tu lah. Yang Tasha cakap tadi.”

Iskandar menggaru kepala. Apa bendanya? Tadi cakap ada benda nak cakap. Lepas tu bila tanya kata dah cakap. Aku rasa pendengaran aku masih elok lagi. Memang aku tak ada dengar dia cakap apa-apa pun.

“Ada apa sebenarnya ni sayang?” Suara musykil Iskandar mula kedengaran.

“Yang tadi Tasha cakap Tasha cintakan abang. Itulah dia.” Natasha tergelak kecil. Kelakar melihat Iskandar yang terlalu mengharapkan yang tersirat sedangkan yang tersurat sudah jelas ada.

Iskandar ternganga mendengar kata-kata isterinya. Laaaa… itu ke bendanya. Buat risau aku je tadi. Ingatkan ada apa-apa hal yang terjadi ke. Aduhai dia ni…

“Subahanallah sayang. Buat risau abang je tadi. Ingatkan apalah tadi. Abang ni…. lagilah… cinta sangat… sangat… sangat… sangat! Dekat sayang! Cinta sangat! Sepenuh hati abang. Sepenuh naluri abang. Sepenuh jiwa abang. Tak akan pernah kurang tapi akan bertambah setiap hari setiap saat.” Bersungguh-sungguh Iskandar meluahkan perasaan. Dan rama-rama Natasha hanya mampu terbang layu kerana hanyut dengan perasaan yang membuai jiwa.

“Ada couple lain yang dah sampai sebelum kita ke ye?” Iskandar menyoal dengan penuh rasa pelik.

Rasanya tadi dia pasti dia dengar dengan jelas pihak resort mengatakan bahawa hanya mereka berdua yang akan berada di pulau itu. Tetapi kenapa pula ada sebuah kapal layar lain elok tersadai di tepi jeti pulau kecil itu? Adakah terdapat kesilapan?

Dia memandang ke sekitar kawasan pantai itu. Cuba mencari mana-mana kelibat manusia memandangkan dari kesan di jeti, kapal layar itu seperti baru sahaja tiba di pulau itu juga.

“ Entah. I don’t think so. I thought you said, it supposed to be just two of us here. Tak apalah mungkin orang parking yatch je tu. Jom kita strolling sama-sama sekarang. Tasha dah tak sabar ni. ”

Natasha turut memandang ke arah kapal layar di sebelah mereka juga kemudian Hari ini dia tak kuasa untuk memikirkan hal lain selain dari Iskandar seorang sahaja. Tangannya dihulur kepada Iskandar supaya senang untuk dia keluar dari kapal itu.

Iskandar mengehela nafas panjang. Sesekali matanya meliar memandang ke sekeliling. Entah kenapa dari tadi perasaannya rasa tak enak. Seperti ada yang memerhatikan mereka berdua sebaik saja mereka tiba di pulau itu. Tapi siapa? Entah-entah orang yang naik bot lagi satu tadi tak? Siapa punya bot tu ye? pinggang Natasha yang sedang berjalan di sisinya dirangkul merapatinya. Takut jika sesuatu terjadi.

“Abang. Abang nak tahu tak sesuatu?” Suara Natasha memecah kesunyiannya tadi.

Iskandar menunduk memandang isterinya. Tudung Natasha yang ditiup angin dilurutkan supaya lebih teratur. Senyuman manis dihadiahkan kepada Natasha yang sedang memandangnya untuk menutup kesunyiannya tadi.

“Nak. Apanya cinta?”

“You’re the best lecturer I’ve ever had.” Ucap Natasha bersungguh. Iskandar tergelak besar mendengar kata-kata isterinya. Kelakarlah. Ada ke waktu mode rama-rama ni dia nak cerita pasal lecturer pulak. Sengaja je nak recall kan aku balik pasal hal universiti.

“Kenapa pulak puji abang ni sayang?” Dengan ketawa yang masih bersisa Iskandar bertanya.

“Iyelah yang pertama, abang satu-satunya lecturer yang selalu marah-marah Tasha dalam class, selalu malukan Tasha depan semua orang dalam dewan kuliah.” Jari telunjuknya dikeluarkan menandakan nombor satu.

“Tapi abang buat semua tu untuk Tasha jangan buat silap lagi dalam class. Sorry.... Yang kedua?” kedua belah tangannya dirapatkan siap dengan muka comel lagi tanda minta maaf. Natasha menjeling. Belum puas rasanya untuk membalas segala dendamnya. Muehehe…

“Yang kedua, abang satu-satunya lecturer yang buat kelas tuisyen ala Cambridge menjadi kelas torture ala Cambridge. Sampai Tasha tak boleh tidur lebih dari dua jam setiap hari sepanjang exam. Betul-betul punya tak sihat punya class tuisyen.” Iskandar yang sudah mula membuat muka comel dipandang. Eleh nak memujuklah tu. Tapi alahai… comelnya dia. Tak tahan.

“Alah… abang buat semua tu kan nak bagi Tasha score dalam exam.” Air laut yang menyapa kakinya dipijak kuat sedikit. Sengaja mahu memercikkan air ke kaki Natasha.

“Yang ketiga pulak. Abang satu-satunya lecturer yang setiap hari cari gaduh dengan Tasha. Tak pernah miss sehari pun. Setiap hari ada je topik nak buat gaduh. Padahalkan Tasha ni baik budi bahasa orangnya. Tapi abang ajar Tasha jadi kaki gaduh. Macam ni hah.” Kakinya turut membalas perbuatan Iskandar biar Iskandar basah sampai ke lutut. Padan muka dia.

“Itu sebab I don’t want to fall in love with you. But still, this gorgeous lady ever on earth makes me fall crazily over her. Sampai abang setiap saat, setiap waktu rasa rindu yang surut-surut pada dia. Sentiasa gilakan dia. Sentiasa nak pandang wajah dia.” Langkah diberhentikan.

 Natasha ditarik merapatinya. Mata Natasha dipandang sehingga tembus ke dalam. Biar Natasha tahu yang apa yang dikatakannya semua benar. Senyuman manis Natasha berikan kepadanya. Iskandar terkesima lama. Sungguh setiap detik dia jatuh cinta dengan isterinya itu. Oh! Indahnya dunia dengan cinta halal ini Ya Allah.

“Dah. Dah tak payah nak goda-goda. Jalan.” Natasha menolak Iskandar dari belakang supaya berjalan semula. Takut digoda punya pasal.

“Ha ha ha. Ok. Ok. Yang ke empat? Takkanlah semuanya buruk-buruk je yang abang pernah buat?”

“Yang ke empat? Hummm… abang satu-satunya lecturer yang dah ajar Tasha apa itu cinta. Apa itu rindu. Apa itu kasih sayang. Apa itu keluarga. Apa itu bahagia. Terima kasih atas semua tu. terima kasih sebab jadi satu-satunya lelaki yang membahagiakan Tasha dalam hidup Tasha dari Tasha kecil, sekarang dan Insha Allah sampai bila-bila”

Iskandar tergamam mendengar luahan hati Natasha. Jadi selama ini dia memang cintakan aku? Ya Allah bertapa butanya aku. Kenapalah dari dulu aku tak perasan? Kalaulah dari dulu aku perasan mesti aku dah lama bahagia dengan dia. Dengan dia yang terlalu indah. Ya Allah terima kasih atas anugerahMu ini.

“Te… terima kasih sayang. Insha Allah abang berjanji dengan izin Allah Tasha satu-satunya sampai syurga.”

“Tasha pun sama. Insha Allah sampai Jannah Allah.”

Mata indah Iskandar yang setiap masa mensyahidkan rama-ramanya ditatap. Iskandar juga turut membalas. Lama mereka bertatapan. Sungguh ketika ini hanya rasa cinta yang suci dirasai mereka. Hanya rasa yang tak dapat digambarkan dengan kata-kata menguasai seluruh hati mereka. Semua rama-rama mereka mengepak perlahan kerana terlalu asyik membuai perasaan. Semoga cinta mereka terus bersemi sehingga ke akhirnya.

“Err… abang. Tasha dah puji-puji abang ni abang tak ada ke rasa-rasa nak bagi Tasha extra marks paper innovation management Tasha tu? Muehehe…” Natasha tersengih nakal bila Iskandar kelihatan terpinga-pinga. Perlahan-lahan dia mengundur kerana tahu Iskandar pasti akan menggeleteknya nanti.

“Extra marks….? Eh… oh! Nak kenakan abang rupanya dia patutlah puji abang melambung-lambung. Nak kena ni. Meh sini! Siap dia!”

Natasha yang sudah jauh dikejarnya. Dengan sekali sambar Natasha berada di dalam pelukannya. Terjerit-jerit Natasha bila digeletek Iskandar. Waaa… tak tahan. Kaki dia panjang senang je nak tangkap aku.



Sepasang mata tajam memandang mereka di balik celah batu besar di tepi pantai itu. Sudah lama dia berdiri di situ. Sudah lama dia memerhatikan kedua pasangan itu memadu kasih. Kurang ajar punya Iskandar. Natasha tu milik aku! Milik aku sorang! Bukan kau! Bukan orang lain! Kau tunggu. Satu hari kau akan terima balasannya. Kau dengan Natasha akan terpisah. Tasha akan jadi milik aku sorang. Milik aku sampai kiamat!  

6 comments:

  1. Best sngt2.jngn la pisahkn tasa dngn is ya .biar la dia bahagia slmnya amim.

    ReplyDelete
  2. Hi cik writer..tq post chptr 35 mmg best giler so hope dpt update nx chptr n lagu blog pon so romantic membuai jiwa wen bca MHML sesuai... Annyeong :)

    ReplyDelete
  3. ho ho ho.... rupa2 nya ader mata-mata yang memerhatikan mereka.... waduuuuhhhhh...... janganlah bahagia ini mnjadi duka... ni kat tengah pulau.... mesti tasha akn di apa2kan.... haila.... Is jangan la tinggalkan tasha... bahaya sedang menanti dan memerhati pergerakan.......
    ..................... dalam bahagia ms writer bikin suspen and panazzzzzzzzzzzzzzzzzzzz...... ho ho ho

    ReplyDelete
  4. Lma lgi ka nk smbung?????? X sbr dh ni

    ReplyDelete