Thursday, August 15

My Hubby My Lecturer!!! bab 30

“Sebab tu lah mummy cakap sayang. Kalau orang melayu yang masak rendang ni memang rasa dia sedap luar biasa. Air tangan orang melayu tu sendiri yang jadikan rendang ni sedap. Padahal dah berpuluh tahun sejak kahwin dengan daddy lagi mummy dah belajar masak rendang tapi tak juga rasa sedap macam yang orang melayu masak. Dah banyak kali mummy try tak jadi juga. Nasib baik mummy dapat menantu yang cantik dan pandai masak macam Tasha ni. Bangga mummy.” Datin Rose memuji Natasha melambung-lambung.

Natasha tersipu mendengar pujian itu. Bukannya dia bannga. Cuma dia berasa senang ibu mertuanya suka dengan masakannya. Tidaklah nanti dia tidak senang hati jika ibu mertuanya tidak menyukai masakannya. Dia kan mahu menjadi menantu kesanyangan.

“He he he… tengoklah siapa suaminya. Penat tau semalam Is kena dera dengan Tasha kacau rendang. Habis tangan Is yang handsome ni kena percik dengan rendang tu. Tengok ni. Tengok.” Iskandar menyelak lengan baju melayunya. Sengaja mahu mengadu dia dibuli Natasha,

Sebenarnya salah dia juga semalam sibuk mengajak Natasha ke Tesco sampai ke tengah malam. Kan dah kena dera mengacau rendang. Iskandar kan tinggi. Tangannya tentu lebih panjang. Jadi tentulah dia calon yang terbaik untuk didera mengacau rendang untuk mengelakkan rendang itu hangit. Iskandar kan hero.

Natasha mencebik. Dasar anak manja! Kena buli sikit pun nak mengadu. Semalam dia juga yang setuju. Kalau tak nak buat cakaplah. Aku boleh buat sorang-sorang. Salah siapa nak berjalan sampai ke tengah malam? Konon-konon kata tak ada benda nak beli tapi sampai penuh satu troli juga dia borong. Semua benda merepek dia nak beli. Macamlah aka nada orang datang rumah kita orang nanti.

“Eleh. Abang yang volunteer semalam mummy.” Natasha membela diri.

“Biarkan dia rasa. Dia kan suami. Kenalah tolong isteri. Tak kesian ke nanti kalau tengok tangan isteri Is yang putih melepak ni pulak yang merah-merah kena percik? Kata sayang isteri. Kalau tak sayang hantar Tasha balik sini. Boleh duduk dengan mummy je.” Datin Rose membela Natasha.

Natasha menekup mulutnya menahan tawa. Cepat-cepat ketupat yang semakin habis di dalam mangkuk dipotongnya lagi. Rasa nak ketawakan Iskandar yang sedang membuat muka begitu kuat sekali. Tahan Tasha. Tahan.

“ Biar Tasha duduk dengan mummy? No and Nahiii… Siapa kata Is tak sayang isteri Is. Is cuma nak tunjuk tangan Is kena percik je. Pandai-pandai je mummy ni tuduh orang kan daddy.” Iskandar cuba mendapat pembelaan dari Datuk Adam yang sedang khusyuk membaca akhbar di IPadnya sambil makan.

Datuk Adam mengangkat muka dan memandang Iskandar. Dia mengerutkan dahi dan meletakkan jari ibunya ke bibir tanda dia berfikir. Natasha tersenyum memandang cara itu. Like father like son. Berkerut-kerut dahi Datuk Adam berfikir.

“Well… still. I’m voting for liberal. Sorry son.” Bahunya diangkat tanda dia tidak mahu masuk campur. Kemudian kembali menatap IPadnya.  Datin Rose tergelak besar.

“See. So sayang isteri ke tak ni? Kalau tak mummy  pinjam Tasha hari ni.” Datin Rose mengusik.

“ Sayanglah mummy! Sayang sangat-sangat! So no pinjam-pinjam.”

 Iskandar segera menarik Natasha yang sedang memotong ketupat itu dekat kepada dirinya. Kelakuannya itu menyebabkan semua yang ada di meja makan itu mentertawakannya. Kelakar. Macam budak kecil kena curi gula-gula. Perangai Iskandar langsung tidak melambangkan siapa dia dan apakah kerjayanya. Tak kena dengan diri.

Ada ke nak pinjam isteri aku? Dah tu aku ni macam mana? Duduk rumah macam kera belacan sorang-sorang? No way! Natasha dipandangnya. Senyuman paling kacak diberikan kepada isterinya itu. Sayang milik abang je tau.



“Assalamualaikum…” Kedengaran suara orang memberi salam dari luar.

Iskandar yang sedang menonton televisyen dengan Natasha di dalam pangkuannya memandang ke arah pintu utama. Dia segera bangun untuk membuka pintu. Tak baik membiarkan tetamu menunggu lama. Natasha turut memandang sehingga Iskandar membuka pintu itu. Matanya terbeliak apabila terpandangkan wajah Faiq yang sedang tersengih lebar di muka pintu. Mampus aku!

Natasha segera bangun dan berlari ke dapur. Kalau sir Faiq tahu pasal aku macam mana? Kesian Is. Macam mana ni? Aduhaiii… Natasha berjalan mundar mandir di dapur. Kepalanya digaru beberapa kali. Kalutlah macam ni. Buat air dululah. Nanti mesti Is datang cari aku. Boleh dia ambil air sekali.  Tembikai yang sudah sedia dipotongnya tadi dikeluarkan dari dalam peti sejuk.

Tembikai itu dikisar sedikit. Tidak terlalu hancur. Kemudian air sirap disediakan. Dan dicampurkan dengan tembikai yang dikisar itu tadi. Sengaja dia membuat air campuran begitu. Kalau dia membuat jus tembikai pekat pasti mereka akan cepat dahaga ketika berbual nanti. Dan mungkin juga akan senang tersedak dengan tembikai itu. Kalau dicampurkan dengan air sirap pasti lebih selesa tekak mereka nanti. Tambahan pula rendang dan sambal anak udang untuk dimakan dengan ketupat yang disediakannya agak pedas. Sesuai  untukl menghilangkan rasa pedas. Sekali lagi. Teorinya sendiri.

“Sayang. Buat apa kat dapur ni. Cepat benar hilangnya. Sayang marathon ke apa ni? eh dah siap air dah? Ok jom kita ke depan. Abang kenalkan sayang dengan kawan abang. “

Puas dia mencari Natasha tadi. Kelakar bila dia memikirkan Natasha yang hilang dalam sekelip mata. Hebat sungguh isterinya itu. Macam belajar ilmu ghaib. Natasha yang sedang sibuk menyusun gelas di atas dulang didekati. Dulang itu ditatangnya. Kemudian mula melangkah. Tetapi dia berhenti semula apabila Natasha tidak berganjak dari tempat berdirinya.

“Eh. Sayang jomlah. Abang nak kenalkan sayang dengan kawan baik abang.” Iskandar mengajak Natasha ke depan dengan bersungguh-sungguh. Dulang yang ditatangnya tadi diletakkan semula ke meja.

“Tak apalah abang. Nanti apa pulak Sir Faiq cakap pasal abang kalau dia tengok Tasha ni isteri abang.” Natasha menggeleng.

“Laaa… nak cakap apanya? Si Faiq tu tahulah pasal kita sayang.” Iskandar mengusap kepala Natasha. Memberikan keyakinan kata-katanya kepada isterinya.

“Sir Faiq tahu?” Natasha menyoal bagai tak percaya. Biar benar.

“Yes darling. He knows. Same as you, your best friend knows about us so my best pal knows it too.” Iskandar memberi penjelasan.

“But…”

“Wei.. udah-udahlah bercinta tu. Lama sangatlah hai aku nak minum air pun. Dahaga ni. Tasha don’t worry na. Abang Faiq memang dah tau dah pasal hangpa. Well memanglah a bit kuchiwa sikit pasal abang tak dapat nak ngorat Tasha dulu. Tapi its okaylah abang ni kan kacak mesti ramai lagi awek yang syok kata bang. He he he.. selamat hari raya Tasha.” Faiq membebel panjang sebaik saja dia melangkah masuk ke ruang dapur.

Dia bengang kerana terpaksa menunggu Iskandar untuk menghidangkan air dengan lama. Padahal dah lebih sepuluh minit dia berada di rumah itu. Air pun lambat nak hiding. Nasib baik ada macam-macam jenis kuih raya yang sedap di atas meja. Dapat juga dia makan dahulu. Nak harapkan Iskandar, seperti biasa dia yang terpaksa masuk dapur sendiri.

“Err.. se… selamat hari raya juga sir. Jem.. jemputlah ke depan. Boleh makan sikit.” Natasha tergagap-gagap membalas kata-kata Faiq itu. Iskandar di sebelahnya dipandang sekilas. Eh dia boleh sengih pulak. Tak tahu ke aku tengah kalut ni?

“Laaa… apa sir sir ni? Panggil abang Faiq sudah. Abang ni pun bukan siapa pun. Kawan si Is ni jugak. Nak malu apanya? Dah dah. Mai kita pi depan. Abang dah lapaq ni.”

 Faiq segera mengangkat dulang yang terletak di atas meja tadi dan terus berlalu ke meja makan dan meletakkannya di situ. Dia ingin makan banyak-banyak. Kalau boleh semua jenis masakan yang terhidang di atas meja Iskandar ingin dicubanya., Kalau tak makan banyak bukan Faiq namanya. Namun yang menimbulkan kepelikan ialah tubuhnya yang masih lagi seperti dulu langsung tidak gemuk-gemuk. Sedangkan jika melihat cara dia makan, pasti sesiapa sahaja akan menggeleng kepala. Terlalu banyak yang dimakannya.

Mereka mengambil tempat duduk di meja makan itu. Faiq dihujung meja dan Iskandar dan Natasha duduk sebelah menyebelah. Natasha menuangkan air ke dalam gelas. Faiq segera menyambar satu gelas itu. Air di dalam gelas diteguk dengan rakus.

“Haa… lega. Is mummy mana?” Faiq menyoal setelah gelas kedua air diteguknya.

“Mummy pergi beraya rumah orang dengan daddy. Rumah Tan Sri Jamil tak silap aku.” Iskandar menuangkan lagi air ke dalam gelas Faiq.

“Laaa… await tak cakap dari tadi. Aku ni dah rindu dah dengan mummy. Aku baru ingat nak mai sini jumpa mummy. Dah lebih setahun aku tak jumpa dia.” Faiq merungut. Tangannya lincah menyenduk kuah lontong ke dalam pinggannya. Lontong ni menggoda. Sudu yang dihulurkan oleh Natasha disambut laju. Tak sabar rasanya nak merasa lontong itu.

“Eleh kau. Padahal bila mummy ajak kau datang sini kau tak nak. Tengok dia ni Tasha. Dan dan je dia.” Faiq tersengih mendengar kata-kata Iskandar itu. Natasha yang sedang tersenyum manis dipandang sekilas sebelum menghadap pinggannya semula.

“Eh. Lontong ni rasa lainlah. Tak macam selalu pun.” Faiq mula mengomen. Seperti biasa kalau tak mengomen seperti juri master chef bukan Faiqlah namanya.

“Apahal? Tak sedap ke rasanya? “ Iskandar memandang Natasha yang sudah berkerut dahinya.

“Gila hang tak sedap. Punyalah sedap lagu ni hang kata tak sedap. Tasha. Satgi Tasha pi dapuq amik bekas bungkus untuk abang naa. Banyak-banyak tau. Sejak bila mummy masak lontong jadi sedap lagu ni. Rugi aku tak datang pagi-pagi tadi lagi. Boleh aku sarapan terus kat sini. Rugi betul.” Lontong di dalam pinggan disudu laju ke dalam mulutnya.

“Ha ha ha… itu Tasha lah yang masak. Bukan mummy. Eh. Makan tu slow-slowlah sikit.” Iskandar memberi penjelasan. Natasha sudah tersipu mendengar pujian Faiq itu.

“Bini hang ke yang masak? Pasai ni lah yang buat aku tak sabaq-sabaq nak kahwin ni.” Faiq tersengih lebar. Dia pula yang terlebih bangga.

“Makan lebih sikit Sir.” Natasha menambahkan lagi ketupat ke dalam pinggan Faiq.

“Sir apa pulaknya Tasha. Panggil abang Faiq je. abang ni dah kawan lama dah dengan si Is ni. Dari kami umur tiga belas tahun lagi. Rumah ni pun dah jadi macam rumah kedua abang dah. Toksah nak malu-malu dengan abang naa..”

“He he he.. makan lagi abang Faiq.” Natasha menukar panggilannya kemudian berlalu ke dapur. Tak selesa rasanya nak terus berada di antara Iskandar dan Faiq yang pastinya akan berbual panjang.

Iskandar memandang Faiq tajam. Amboi… si Faiq ni. Karang ada juga yang makan senduk karang. Bukan main nak berbual mesra lagi dengan isteri aku. Nasib baik dia ni kawan baik aku. Kalau tak dah lama dah aku sendukkan dia.

“Faiq kenapa kau datang lambat hari ni. Selalunya lepas sembahyang raya kau dah terpacak dah kat depan pintu.”

“Parents aku lah baru balik dari London. Nak beraya kat KL tahun ni. Hang pun mai lah rumah aku nanti. Ajak mummy sekali. ”

“Boleh. Boleh. Insha Allah nanti aku datang.”
Iskandar mengangguk. Nak tergelak pun ada. Faiq ni padahal dah duduk kat KL dah berpuluh tahun dah. Dia cuma duduk di Kedah sejak lahir sehingga umur lima tahun. Tapi entah kenapa loghat Kedahnya tak mahu hilang. Sampai mummy kadang-kadang susah untuk berbual dengannya kerana tidak fahamkan loghatnya. Akhirnya Iskandar hanya mampu mendengarkan sahaja loghat Faiq itu. Mujur masih bahasa Malaysia. Dibuatnya loghat Thailand mahu pengsan Iskandar. Pelik pun ada si Faiq ni. 

15 comments:

  1. aaaiiii...
    sudah keluar bab 30nya...
    saya suka cerita ni...
    beberapa hari hanya menjadi seorang silent reader saja...

    salam dari negara tetangga... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe.. dah syg.. tadi baru saya update..
      terima kasih sbb sudi membaca coretan saya ni..
      alhamdulillah.. silent reader pun masih juga reader syg..

      dari negara tetangga? dari negara mana ni? waahhhh.. happynya!!

      Delete
    2. indonesia sist....

      biarpun sekedar coretan tapi berharga,...
      hehehe

      semangat untuk menulis sis... saya tak pandai untuk merangkai kata-kata...

      maaf jika bahasanya berbeda...
      hehehe

      Delete
  2. finally !dah lama tunggu n3..hehee..last dah ni dpt jenguk blog ni..huu . :/ akan rindu MHML !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Laa... Nape farl x boleh jenguk dah... I'll miss u

      Delete
  3. Best sngt2 ni baru la novel lain dri yg lain...................

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih sbb sudi baca... Lain kat bahaguan mana tu ye? Saya rasa coretan saya ni x ada kualitilah

      Delete
  4. sbb SPM dah nak dekat !! huu :/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yer akak..hehe..ok ! thank you :*

      Delete
    2. Gud luck darling.. do your best tau..

      Delete
  5. Terbaikz...tak sabar rasanya for the novel in the pasaran:))

    ReplyDelete
  6. novel yg sangat best dan comel . keep it up ! ! Love it the most .

    ReplyDelete