Friday, August 2

My Hubby My Lecturer!!! bab 24

“Sayang jom.” Iskandar  memeluk Natasha dari belakang dan meletakkan dagunya di bahu Natasha.

Natasha yang sedang membaca novel The Notebook menutup buku itu. Iskandar dipandang dari sisi. Kalau dulu mungkin dia akan menepis dan menolak Iskandar. tapi sejak semalam dia berazam dia akan belajar menerima Iskandar dan menurut kata hatinya yang juga cintakan Iskandar. Walaupun secara perlahan-lahan dia akan cuba.

Iskandar menengih lebar bila Natasha tidak menepisnya. First time nih Natasha tak menolak. Dalam hatinya berjuta rasa syukur dipanjatkan kepada Allah. Rasa hatinya sekarang seperti ingin berlari kelililng padang sambil mengibarkan bendera Malaysia. Punyalah suka.

“Nak pergi mana?” Natasha menyoal. Iskandar memang terkenal dengan jom tiba-tibanya itu.

“Pergi cari baju rayalah sayang. Kita kan nak raya lagi seminggu. Satu benda pun kita tak cari lagi.”

 Pipi Natasha dikucup sekali. Kalau tak lepas laku tu bukan Iskandarlah namanya. Natasha pula hanya membiarkannya. Tak kuasa nak melarang.

“Nak cari kat mana?”

Iskandar bangkit dari belakang Natasha dan duduk di sisi Natasha. Natasha ditarik kedalam pelukannya biar menyandar didadanya. Dia mahu setiap masa Natasha berada di dalam pelukannya. Tak kiralah lenguh pun tak apa. Dia sanggup.

“Butik Salman nak? Abang setiap tahun memang buat kat situ.”

“Lah kenapa nak membazir pergi tempat mahal-mahal. Baju melayu bukannya abang pakai selalu pun. Jumaat je sekali abang pakai kan. Kita pergi tempat special. Tapi no complaint.”

Iskandar terkedu. Natasha memanggilnya ‘abang’. Natasha memanggilnya ‘abang’. Ya Allah. Dia terharu dan berasa sebak. Pertama kali Natasha memanggilnya begitu. Adakah bermakna Natasha telah menerimanya. Pelukannya diketatkan. Biar hangat tubuh Natasha memberitahunya bahawa dia tidak bermimpi. Dia ingin merasakan denyutan nadi Natasha biar bersatu dengannya. Ubun-ubun Natasha dicium kudus. Lama. Natasha tahu itu. Dia tahu apa yang dialami Iskandar sekarang. Dia hanya mampu tersenyum dan merelakan dirinya di dalam pelukan Iskandar. dia selesa egitu.

“Pergi mana sayang?” Iskandar menguak rambut Natasha yang menutup mata.

“Rahsia. Jom pergi siap cepat. Siapa yang lambat siap malam ni tidur luar.” Jari telunjuk diletakkan di bibir dan dia terus berlari naik ke atas untu bersiap. Tak ada maknanya Natasha nak tidur kat luar. Dah terbiasa setiap malam tidur dalam pelukan iskandar. Tak mungkin dia sanggup.




Iskandar memandang ke sekeliling. Lot parking yang biasa. Keadaan yang sesak dengan ramai manusia. Kedai yang berjualan pelbagai benda. Eh. Ada pengemis lagi tu duduk tepi kaki lima. Tempat apalah ni?

“Sayang apa kita buat kat sini?” Soal Iskandar. matanya memandang tepat Natasha yang sedang tersenyum nakal. Nak beli apa kat sini?

Natasha membetulkan selendang yang berada di kepalanya. Bibirnya tersengih lebar. Suka dia mengenakan Iskandar begini. Itulah jadi anak orang kaya sangat. Bila datang tempat-tempat biasa macam ni dah macam monyet masuk kampung eh betul ke peribahasa tu?

“Kita nak beli baju rayalah abang. Hari ni panas sikit. Abang tahan sikit ye.”

Natasha meletakkan tangannya di pipi Iskandar. Sengaja mahu menenangkan hati Iskandar supaya Iskandar tidak marah dibawa ke sini. Sebenarnya tak ada apa yang salah dengan Jalan Tengku Abdul Rahman, Cuma orang yang biasa hidup dengan barangan serba berjenama seperti Iskandar manalah pernah menjejakkan kakinya ke tempat-tempat sebengini. Panas, sesak dengan ramai orang, terlalu banyak gerai, tempat yang mungkin tidak bersih bagi Iskandar tetapi pada Natasha biasa saja. Nama pun tempat awam tempat tumpuan ramai. Memanglah begini keadaannya.

“Beli baju raya? Kat sini? Baju jenama apa yang ada?”

Iskandar memfokuskan pandangnnya kepada jari-jari Natasha yang berada di dalam genggamannya. Takut jika pandangan matanya nanti menyinggung perasaan Natasha. Susah payah dia berusaha supaya Natasha menerimanya. Takkanlah dia mahu musnahkan hanya kerana perkara kecil begini. Tapi untuk membeli belah di sini? Apa yang ada? Jenama apa yang ada? Tak pernah seumur hidupnya selama ini dia menjejakkan kakinya di sini. Tempat sebegini bukan untuknya. Dia tak biasa.

“Macam-macam ada. Tasha janji. Duit abang tak akan habis sampai lima ratus ringgit hari ni. Takkan sama dengan harga sepasang baju abang tempah di Salman tu. Jom.” Natasha mengangkat beg tangannya dan segera keluar dari kereta. Baju gaun labuh tanpa lengan bewarna kuning yang dipadankan dengan cardigan panjang bewarna  turquois dan selendang senada dibetulkan sedikit. Kasut sneakers di kakinya di betulkan sedikit juga. Nak berjalan banyak hari ini. Kasut inilah yang paling bersesuaian dengannya. Sekali imbas tengok pun dah tahu bahawa dia ialah seorang pelajar.

Iskandar yang turut juga keluar dari kereta tersenyum melihat isterinya. Cantik! Natasha pakai apa pun cantik di matanya. Iskandar memandang kepada dirinya. Ok. Nasib baik aku ni si kacak yang nampak muda belia. Tak adalah orang cakap aku bawa adik jalan-jalan. Bangga rasanya jadi orang handsome macam ni. dapat isteri pulak cantiknya tahap membunuh. Sekurang-kurangnya membunuh hati aku. Muehehe…

Tiba-tiba ada bunyi siulan kedengaran. Iskandar memandang tajam kepada lelaki-lelaki muda yang sedang bersiul ke arah Natasha. tengok. Kan aku cakap tadi. Tak sampai beberapa saat dia keluar dari kereta dah ada yang gatal nak mengorat. Melampau! Dia segera mendekati Natasha yang sedang tersenyum indah kepadanya. Pinggang Natasha dirangkul mendekatinya kemudian terus memulakan perjalanan. Rasa hatinya sekarang. Hanya satu. Bahagia.



“Tahun ni pakai baju melayu Aaron Aziz nak?” Natasha menyoal apabila melihat Iskandar bagaikan buntu untuk memilih baju melayunya. Satu pun dia tak berkenan. Walaupun Iskandar tidak mengatakan tidak berkenan tetapi wajahnya yang berkerut setiap kali disuakan baju melayu jelas menujukkan dia tidak berkenan.

“Baju melayu Aaron Aziz apa tu?”

“Baju melayu lah inspired by that handsome guy Aaron Aziz. Sesiapa yang pakai akan jadi handsome macam dia… Ha ha ha..” Natasha ketawa dengan lawak yang dibuatnya sendiri. Selendang yang bergantungan di kedai tudung dibelek.

Terbayang wajah kacak Aaron Aziz dalam cerita Ombak Rindu yang menjadi kegilaan ramai itu. Ok apa. Kalau pakai baju melayu tu boleh jadi handsome macam Aaron apalah salahnya beli. Sekurang-kurangnya bolehlah cuci mata di pagi raya. Muehehe…

“Tak payah. Kita pergi Euro Moda Gulati's kat depan tu.” tangan Natasha segera ditarik menuju ke tempat yang ditujunya.

Aaron handsome? Aku lagi handsome. Dia ni. hari tu Firman sekarang Aaron. Sengaja betul. Memanglah Aaron tu hansome. Tapi tak payahlah sampai nak puji-puji dia handsome depan aku. Aku ni suami yang punyalah handsome seantero galaksi ni dia tak pernah nak puji pun. Ini Aaron suami orang tu juga dia puji. Dia tak nampak ke berapa ramai peminat aku? Aku ni yang bukan artis pun ada ramai peminat. Bermakna aku ni tersangatlah kacaknya. Haissh…

Natasha menahan ketawa yang ingin meledak. Cemburulah tu. Dia ni kan. Selalu sangat cemburu pada benda yang tak tercapai. Padahal Aaron tu tak tahu pun kewujudan aku kat bumi ni. Apalah punya cute suami aku ni. Tangan Iskandar yang menggengam tangannya digenggam kembali. Rasa senang dalam hati menguasai dirinya. Bahagia yang indah dengan sesuatu yang halal.


Iskandar mendekati Natasha setelah selesai membuat pembayaran. Natasha yang leka memandang keluar tingkap dipandang dengan kerutan di dahi. Apa yang dia pandang? Mercun? Dia nak main mercun ke?

“Sayang tengok apa tu?” Iskandar menyoal membuatkan Natasha tersedar dari lamunan. Senyuman manis diberikan kepada Iskandar. Iskandar turut membalas. Seluruh jiwanya terasa bagaikan dilegari rama-rama.

“Abang jom beli bunga api. Malam nanti boleh main.” Natasha mengajak Iskandar melakukan sesuatu yang gemar dia lakukan dahulu. Bermain bunga api bila waktu malam. Seronok!

“Beli boleh tapi tak boleh main malam ni. kita nak pergi tarawih dan beri'tikaf. Sepuluh malam terakhir macam ni lah kita nak cari malam lailatul qadar. Kita main malam raya nanti ye.” Iskandar membantah dengan alasan yang kukuh.

Bukan mudah nak mencari malam lailatul qadar. Tidak mungkin dia mahu mensia-siakan  peluang yang hanya datang setahun sekali sahaja. Natasha tersenyum bangga. Walaupun Iskandar bukanlah  seorang imam ataupun ustaz sekurang-kurangnya Iskandar tidak alpa dengan hal agama dan mampu membimbingnya di dalam hal agama. Dia bersyukur.

“Jom kita beli. Nanti kita ajak mummy dengan daddy main sekali. Beli banyak-banyak”

“Tak ada maknanya mummy dengan daddy nak jadi budak-budak macam kita kan.” iskandar mengusap kepala Natasha yang tersengih nakal. Orang yang tidak ada depan mata pun sibuk dia nak kenakan. Nakal.

Natasha ketawa senang hati. Matanya tepat memandang mata Iskandar kemudian dijatuhkan pandangannya kerana dia tak mampu melawan sinar mata indah itu. Sinar mata yang membiatkan rama-rama dalm perutnya kaku. Terpegun dengan keindahan mata itu.

26 comments:

  1. so sweet...windu sgt dgn cerita nie...tq dear writer..waiting 4 next entry super duperrr hihihi :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe.. terima kasih syg.. depa dah dalam alam bercinta tuh... memey gitu

      Delete
  2. bestnye..x sabar nak tahu apa ending cerita nie..

    ReplyDelete
  3. Ade konflik lagi ke pasnih? Mcm da happy ending je.. waitin 4 e nxt n3.. gudluck !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mestilah ada syg.. cuba baca sinopsis dia kat sini
      http://nadiranatsasha.blogspot.com/2013/07/sinopsis-my-hubby-my-lecturer.html

      Delete
  4. happynya dorang !!...
    best2.. :P

    ReplyDelete
  5. salam...
    so sweet dear..
    tk sabar nak tunggu nxt n3...
    gud luck.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam syg.. terima kasih sbb sudi membaca.. :) insha allah

      Delete
  6. sweetnye! rase nk gigit je!!!.... next please

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha.. wah sampai nk gigit.. jangan gigit lappy ye..

      Delete
  7. sweet sgt cite ni...
    cepat2 la update lg sambgn yer...
    xpun terus jdkn buku dan jual...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe.. insha allah kalau ada rezeki publisher nak publish

      Delete
  8. suka sgt2..
    cerita yg menarik..

    ReplyDelete
  9. Tq for this n3... Tak sabar utk next n3... :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sabar ye darl.. nanti sebelum sahur saya update

      Delete
  10. Ok pmulaan yg sweet... is ni kan tak abis2 dgn sikap perah santan dia tu... tahu la awk tu mmg hensem... satu lg jeles sokmo... sehari tak jeles agaknya tak sempurna hidup kot... bagus tasha... dah mula terima is... ingat sekali tgn kot kadi digenggam... jiwa dan raga bersatu antara dua jiwa... betul tak tasha (tasha cik writer ye)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe.. sikap tu x boleh nk dipisahkan dari Is.. memang hobi dia perasan x memasal mcm tu.. yg bab jeles tu satu kekurangan dlm hdp is.. ada je yg x betul bila dia dah syg

      Delete
  11. Replies
    1. hehehe.. wangi dan manis bak bibir Natasha yang Is copy dari ayat firman

      Delete
  12. Sudah berapa kali saya baca,tapi tak pernah bosan baca...

    ReplyDelete