Monday, July 8

My Hubby My Lecturer!! bab 8

Kereta Alphard milik papa berhenti di dalam garaj. Natasha yang lena tidur di sebelah dipandang geram. Amboi-amboi, sesedap mata dia aje tidur. Aku ni naik perit biji mata memandu tengah-tengah hari rembang macam ni dia sibuk membuta pulak. Tapi patut pun. Tadi kan dia banyak menangis dah macam tak akan pernah jumpa mama lagi dah lagaknya. Padahal mama pergi sebulan je pun. Tapi dia punya reaksi macam pergi sepuluh tahun je. Eii.. tengok tu. Sampai senget benget tudung.

Wajah Natasha diperhati lama. Kulit yang putih gebu. Mata yang tertutup tetapi jika terbuka pasti bulat besar. Berwarna coklat tua. Bulu mata yang lentik. Alis mata yang cantik terukir tanpa dipantis. Hidung yang sederhana mancung. Mulut yang kecil. Dan kalau tersenyum pasti ada lesung pipit yang indah menghiasi wajah itu. Cantik dia ni. Tapi malangnya hati aku tak ada kat dia. Intan. Hanya Intan seorang je yang ada dalam hati aku. Walaupun dah hampir tiga tahun Intan pergi tapi tak mungkin akan ada sesiapa yang boleh menggantikan tempat Intan di hati aku.

Leka dia memerhatikan wajah Natasha yang sedang tidur walaupun fikirannya melayang ke tempat lain. Tiba-tiba Natasha yang lena tidur itu mengalihkan sedikit posisi tidurnya membuatkan Iskandar kembali kepada realiti. Dia meraup wajauhnya. Intan dah tak ada Is. Intan dah tak ada. 

“Dimple. Bangun. Dah sampai ni. Awak nak tidur sampai malam ke dalam kereta ni? Bangun cepat!” Sekali lagi dia memandang Natasha kemudian mengejutkan Natasha. Kemudian dia segera keluar dari kereta dan masuk ke dalam rumah.

Natasha tersedar apabila dikejut.  Dah sampai ke? Cepat betul sampainya. Tak sempat aku nak tidur lama-lama dalam kereta ni. Selesa lah pulak duduk kat seat depan ni. Selalunya aku duduk belakang je. Dia menggeliat sedikit. Tepi bibir diraba. Takut ada air liur basi yang meleleh ketika dia tidur tadi. Habislah dia tujuh belas keturunan pun akan diungkit Iskandar nanti. Dia ni memang tak tahu tunggu orang ke? Eishh.. panas lah pulak kat dalam kereta ni. Dia segera masuk ke dalam rumah.

“ Encik Iskandar al-Amin. Mulai hari ini berkuatkuasanya undang-undang perjanjian kita. Kejap saya rasa saya ingat semua perjanjian tu. Pertama, Kita kena berlakon baik kat depan parents kita. Itu tak ada masalah. Kedua, duduk rumah sendiri nanti kita tidur bilik asing-asing. Tapi memandangkan rumah ni pun dah tak ada sesiapa  selain kita dan kita akan duduk kat sini. So, kita duduk bilik asing-asing la ye. Awak boleh duduk bilik tetamu yang kat depan bilik saya tu. Kat dalam bilik tu semua pun ada macam bilik saya jugak. Hari-hari saya kena masak. Ok no prob. Kerja rumah wajib kena buat. Ok asalkan awak pun tolong juga. Mau mati kering saya kalau buat sorang. Alamak yang lain tu apa ye? Hummm.. tak apalah nanti bila saya dah ingat kita buat pembentangan lagi.” Natasha berkata panjang lebar kepada Iskandar yang sedang bersenang lenang menonton televisyen. Iskandar mendengar dengan khusyuk. Kepalanya diangguk perlahan. Hari ni dia tak kuasa untuk berdebat dengan Natasha. Entah. Dia penat.

“Ok no sweat. Sekarang juga saya boleh pindah bilik. Jadi cik dimple jom tolong saya pindahkan barang. Banyak barang saya yang nak kena angkat tu.” Iskandar pantas berdiri dan menaiki tangga untuk ke tingkat atas. Natasha juga turut bangun untuk membantu.



Sedar tak sedar sudah dua minggu mereka bergelar suami isteri. Rutin harian mereka seperti biasa. Setiap pagi Iskandar akan mengetuk pintu bilik Natasha sehingga dia bangun untuk solat subuh berjemaah kerana memang sudah termaktub tabiat Natasha menunggu orang kejut bangun untuk solat subuh. Kemudian Natasha akan menyediakan sarapan sambil dipantau dan berdebat dengan Iskandar. Selepas sarapan jika bernasib baik Natasha akan tidur semula tetapi selalunya Iskandar dapat menghalangnya untuk tidur. Kemudian mereka akan melakukan aktiviti masing-masing. Tetapi selalunya aktiviti masing- masing itu pasti akan menjadi aktiviti bersama dan aktiviti berdebat.

“Dimple. Esok dah start kelas kan? Awak nak pergi kelas dengan saya ke dengan Pak Ali?” soal Iskandar sewaktu mereka sedang makan malam.

“Dimple..dimple.. Saya ada nama lah. Natasha tahu tak.”

“Ok baiklah. Natasha tahu tak. Esok Awak nak pergi kelas dengan saya ke dengan Pak Ali?” soal Iskandar sekali lagi. Daging ayam masak kurma diletakkan ke dalam pinggnannya. Natasha dipandang sekilas dengan senyuman sinis. Nak sangat panggil nama kan? Orang dah panggil dimple tu pun dah cukup cute dah nak banyak bunyi lagi.

“Hurghhh. Dia ni. Pergi dengan Pak Ali. Tak nak lah saya pergi dengan awak. Nanti orang nampak buat malu je.” Jawab Natasha dengan nada geram. Tak kenyang agaknya dia ni makan kalau tak sakitkan hati aku.

“Takut Haikal nampak lah tu kan?” Iskandar memandang tepat wajah Natasha yang sedang mengasingkan udang kering dari sayur sawi gorengnya. Natasha tak suka makan udang kering sedangkan itulah kegemaran Iskandar. Jadi sebagai penyelesaiannya Natasha akan menggoreng sayur bersama udang kering tetapi apabila tiba waktu makan dia akan mengasingkan udang kering tersebut.

“Apalah pulak kena mengena Haikal dalam cerita ni? Saya takut kalau orang lain nampak. Karang tak pasal-pasal kita berdua masuk buletin universiti. ‘Mr.Iskandar so called Most Delicious Lecturer having an affair with most gorgeous student Natasha al-Jannah’. Hahahaha..” Natasha ketawa terkekeh-kekeh dengan lawaknya sendiri. Jika perkara itu benar-benar terjadi, pasti tajuk sebenar buletin itu akan menjadi ‘Mr.Iskandar so called Most Delicious Lecturer having an affair with a very unpopular student Natasha al-Jannah’ tak ada maknanya perkataan most gorgeous itu akan terjadi. Kerana yang pertama, aku memang tak cantik. Kedua, aku pasti akan dipanggang hidup-hidup oleh diehard fans Iskandar. Tak sanggup. Tak sanggup.

“Gelak. Gelak. Tersedak baru tahu. Dah makan cepat. Lepas tu study. Awak jangan ingat short test awak dapat dull mark awak boleh bersuka ria ye. Short test tu Cuma consist 10% of overall marks tau. Oleh hal yang demikian cik dimple tingkatkan lagi usaha awak ye. Jagan malukan saya lecturer yang kacak beserta macho ni.”

“Kacaklah sangat. Macholah sangat.Huh!” Natasha merengus perlahan lalu menyambung makan semula.


******
“Natasha awak kat mana ni? Kenapa belum sampai-sampai lagi? Lama sangatnya. Awak tahu tak first class awak dengan saya pagi ni pukul sepuluh setengah. Sekarang dah pukul sepuluh sepuluh minit tau. Awak kat mana ni?” suara Iskandar kedegaran keras di corong telefon. Natasha bagaikan sudah ingin menangis. Waktu beginilah pula kereta ni nak rosak. Nak cari teksi tak ada satu pun yang kosong. Semuanya sudah ada penumpang. Macam mana ni?

“ Is. Kereta rosak. Saya dah cuba tahan teksi tapi tak ada yang berhenti. Pak Ali kata dalam setengah jam lagi baru mekanik datang. Macam mana ni?” suaranya sudah tersekat-sekat. Takut jika tak dapat masuk kelas dan juga takut dimarahi Iskadar.

“Awak kat mana tu?” soal Iskandar dengan suara yang kembali mengendur. Bukannya dia sengaja untuk marah-marah tetapi dia risaukan Natasha takutkan dia tak dapat masuk ke kelas tepat pada waktunya. Sudahlah pagi tadi penat dia mengejutkan Natasha yang kembali tidur selepas sarapan. Alasan yang Natasha berikan ialah dia tak perlu bangun terlalu awal kerana kelasnya hanya akan bermula pada pukul 10.30 pagi jadi dia masih ada masa tiga jam sebelum kelas bermula. Sedangkan sebagai pensyarah Iskandar perlu tiba di universiti pada pukul 8.30 pagi. Jadi dia meninggalkan Natasha di rumah sahaja.

“Saya dekat traffic light depan flyover ni. Dah dekat nak sampai dah. Tapi tak ada satu teksi pun yang nak berhenti ni.” Balas Natasha. Tangannya masih lagi cuba menahan teksi yang melintas di hadapannya.

“Tunggu situ jangan pergi ke mana-mana. Pastikan Pak Ali ada bersama awak. Ingat. Jangan pergi ke mana-mana. Tak payah tahan teksi lagi. Tunggu je saya sampai.” Arah Iskandar. Dia segera mencapai kunci keretanya di atas meja.


“Itulah lain kalau orang kejut suruh bangun awal tu bangun. Ini tidak sibuk nak kejar tidur. Kan dah lambat macam ni. Sekurang-kurangnya kalau awak bertolak awal sikit dari rumah, kereta rosak pun senang nak cari alternative lain. Dah sampai nanti terus masuk kelas. Jangan nak merayap ke tempat lain pulak.” Bebel Iskandar sepanjang perjalanan ke kampus. Sesekali Natasha yang menunduk di sebelah dipandang. Natasha pula hanya mendiamkan diri. Takut jika dimarahi lebih panjang. Iskandar kalau sudah marah bebelnya mengalahkan mak nenek.

“Baik tuan.” Kata Natasha perlahan. Yang menyebabkan Iskandar tersenyum kecil. Tahu pun takut.

“Esok pegi kelas dengan saya je. Jangan nak buat alasan macam-macam sebab nak bangun lambat. Lepas ni saya rasa awak kena ambil lesen kereta lah. Kalau memandu sendiri lebih baik tak adalah menyusahkan Pak Ali macam tadi. Kesian dia. Dah la dah tua. Terpaksa pulak berjemur tunggu mekanik.” Tambah Iskandar panjang lebar. Mendengar perkataan lesen memandu Natasha sudah terdiam. Suatu kejadian lama terimbau kembali di mindanya.

“Ok saya pergi kelas dengan awak je.” Jawab Natasha senada. Kejadian silam terus menghantui mindanya.


14 comments:

  1. Wah..best2.... Thank sbb upload bab 8.. ^_^

    ReplyDelete
  2. huhu.. sama2 darling anna yang jelita lagi anggun.. satgi malam saya update bab 9 pulak ye.. hehe.. nanti ajak kawan ramai2 baca na..

    ReplyDelete
  3. terima kasih sayang.. darling meiyra yang jelita lagi anggun.. hehe.. baca lagi ye.. ajak kwn2 sekali tau

    ReplyDelete
  4. waaaa.... x sabarnya dik.... huhu

    ReplyDelete
  5. Tgk tu iskandar ni dah mula take care maknanya dah sayang la ni

    ReplyDelete
  6. Beznyer, tp tlg jgn buat konflik yg heavy ye dik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe.. insha allah.. ada juga konflik.. tp x adalah macam cerita indon tertukar2 anak tu.. hehe.. takat macam cerita melayu lg lah... boleh?

      Delete
  7. Good luck 4 your exam...wah pas exam blh buat byk bab sikit ye syg

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe dah exam dh td.. alhamdulillah.. dpt buat dgn baik.. :D terima kasih syg

      Delete
  8. Alhamdulilah, ye lah kan ape2 pun kena dahulukan study..takpe sedia menanti cte ni update, bkn ape dah jatuh cinta dgn tasha n iskandar.update la hari2 ye, rindu sgt kalau tak jumpa diaorg sehari.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe... Alissa darling yang jelita... nak update hari2 tu pun impian saya.. masalahnya en.Lecturer ni kejam tau.. bagi assignment bertimbun2.. kalau tgk saya kt fb or kt luar sekarang dah macam sayur jeruk je tau.. muka kusam sangat..bab 9 dah baca x yg? nanti saya buat bab 10 ye.. insha Allah sbelum pagi esok saya update.. hehe.. I Love u <3

      Delete