Wednesday, July 10

Puisi makan Dalam by Natasha Nadira Mohd Zulkifli


darling2 semua maaf sebab lambat pulak nk update bab 10 ni.. rumit sangat otak saya nak cipta idea... macam tak nak keluar idea je dia.. hehe.. x apa.. sepanjang saya mengarang bab 10  11 ni. jemput  baca puisi makan dalam ni yang saya tulis sewaktu saya jatuh kecundang disebabkan seorang hamba Allah yang tak berhati.. puisi yang merepek.. tapi cukup untuk ubat hati saya.. saya tak pandai melukis.. saya tak biasa menangis.. jadi ini sahaja yang saya selalu lakukan bila saya terluka..

1.
dia datang bila bosan,
aku tunggu naik tertekan,
terlintas dalam kepala, 
aku ni dia sayang atau dia guna?

kadang ingin saja aku aku tanya dia,
dia nak aku atau tak nak,
kalau tak nak cakap tak nak,
boleh aku cari siapa yang nak.

dia buat aku gelisah,
asal aku cuba lupakan,
dia terbit depan mata,
sengih-sengih macam kerang busuk,
macam tak pernah ada salah dgn aku,
aku yang dah lupa jadi jatuh lagi..

bila aku hubungi dia,
dia balas sepatah,
bila aku memanjang dia terus mati diri,
aku juga yang rasa terhegeh2, 
aku makan dalam,
dia happy makan pizza..

kalau dia tak nak,
kenapa dulu dia mula,
masa aku tak jatuh lagi,
dia sibuk duk menggoda,
bila aku dah jatuh,
dia kata dia dah berpunya,
kenapa masa kau menggoda kau tak cakap yang kau dah berpunya?

sekarang aku dah jatuh,
kau biar aku mengaduh sorang2,
sampai hati kau...!
tapi aku juga yang bebal,
masih juga tersorong2 mengharapkan kau,

padahal kau bila nampak aku,
macam nampak tiang saja,
buat2 tak nampak,
aku yang tersengih jadi termalu sendiri...

2.
dulu... 
kau tahu aku sakit, 
kau suruh aku telan ubat,
kau tahu tangan aku luka,
kau cium tempat yg luka.. 

sekarang.. 
kau lihat dgn mata aku demam,
kau berbual dgn perempuan lain tak tegur aku langsung,
kau baca status aku kata aku hampir maut tergolek tgh jalan,
kau tak talipon tanya khabar, 
padahal aku tahu kau rajin stalk timeline aku..

bukan aku nak kata apa, 
bukan aku nak mengada,
cuma hati aku nak tanya,
aku ni memang tak ada harga ke dalam mata kau? 

kalau aku tak lawa macam yang kau nak,
kata. 
kalau aku tak sebaik yang kau nak,
kata. 
kalau aku tak sebijak yang kau nak,
kata.
kalau aku tak setaraf yang kau nak,
kata. 
kalau aku tak selengkap yang kau nk,
kata.

baru aku tak tersorong,
tak terhegeh,
baru aku sedar diri,
bawa kaki angkat bdn,

kalau kau terus macam ni, 
setinggi mana pun aku belajar,
  sejauh mana aku kaut ilmu,
hati kau tak dapat jugak aku nk tafsir..

akhirnya aku yang berpasir,
cantum hati yang dah berderai..

3.
Aku nampak kau,
aku sengih macam iklan colgate,
tapi aku yang mcm kerang busuk,
engkau keras mcm tiang,
last2 aku juga yang termalu sendiri,
kau terus happy go lucky..

4.
Hey wanita,
dunia bukan ada kau sorang,
diri kamu ada harga,
kau tawar harga murah,
pada yang dah ada,
sedang dia lagi tak tanya.

Hey perempuan.
kau guna yang lain capai tujuan,
kau hentam dunia,
asal kau gembira,
kau gila nama,
kami yang merana,
sedang yang lelaki kau layan bagai pelangi.

Sumpah kau perempuan aneh!

5.
Bibir kata senyum,
suara kata tawa,
dalam hati aku koyak,
kau masih buat buta.

aku ni apa?
aku ni siapa?
kalau kau tak suka,
kenapa dulu kau goda?

hati aku sakit,
tapi mata tak ada air,
tak apa aku tahan,
biar aku nampak keras.

hari ni aku meratap,
hari ni aku merayu,
tapi nanti jangan kau harap,
esok aku ada untuk kamu..

6.
Wahai kepala,
apa kau dungu?

Wahai telinga,
apa kau pekak?

Wahai hati,
apa kau mati?

sudah aku kata,
jangan kau fikir dia,
tapi kau fikir juga 24jam sehari,
sampai aku hilang seri.

sudah aku kata,
jangan kau dengar suara dia,
tapi kau dengarkan juga berkali2 sehari,
sampai aku naik ngeri.

sudah aku kata,
jangan simpan dia dalam hati,
tapi simpankan juga,
sampai aku mimpi setiap malam.

Dasar Degil!
Semua Degil!

Kau itu!
kau yg salah! 
kau buat aku serba salah! 
nanti ada yg bersalah pada kau,
baru kau tahu apa itu mengalah.

7.
mata,
kau pejamlah,
agar tak aku nampak muka si banjingan.

akal,
kau rehatlah,
agar tak ku fikirkan si banjingan.

hati,
kau tenanglah,
agar tidak ku rasakan cinta pada si banjingan itu lagi.

8.
hey perempuan!
cukup kau menyusah dunia,
cukup kau menyiksa aku.

aku punya dunia aku,
aku punya masa aku,

masa aku bukan untuk kau,
diri aku bukan hamba kau!

sumpah aku benci kau!!!

9.
lepas kau layan aku bagai kayu,
kau tegur aku dengan ayu,
padahal hati aku dah layu,
dgn perangai kau yang mcm budu!

10.
Kelip mata aku saja,
kau tingkah, aku yg luka,

makin aku turut,
makin kau suka.

makin aku tak endah,
makin kau alpa.

aku laku semua,
kau dapat nama,
sumpah! aku rasa,
bagai sapi dapat nama.

bila aku biar semua,
kau makin gembira,
tapi kau tak tahu,
aku takkan biar.

aku doa, 
jangan kau jatuh,
nanti kau jatuh,
tak ada siapa dengan kau!

11.
Masa pejam aku mimpi,
mimpi kau kata,
aku tak faham bahasa,
aku tak tahu malu,
dah tahu kau tak mahu,
masih juga tersua.

terkejut aku jaga,
lari tgk muka buku kau,
runtun hati aku nampak gambar kau,
nyata aku buta,
dah lama kau dgn dia,
aku saja yang tak tahu.

dalam hati tuhan sja tahu,
mata aku dah mcm air terjun,
tak ada pili untuk tutup.
sampai hati kau tak kata yg benar.

ini aku nak tanya! 

kalau kau tak nak aku,
kenapa kau panggil aku syg?
kalau kau tak nak aku,
kenapa kau rajin cari aku?
kalau kau tak nak aku,
kenapa kau talipon aku tiap malam?
kalau kau tak nak aku,
kenapa kau simpan koleksi gambar aku?
kalau kau tak nak aku,
kenapa kau genggam tangan aku?
kalau kau tak nak aku,
kenapa kau usap pipi aku?
kalau kau tak nak aku,
kenapa kau cerita pasal aku pada mak kau?
kalau kau tak suka aku,
kenapa kau buat semua tu? 

sampai sekarang,
aku tak dapat nak benci kau.
sebab aku cinta kau bodoh!

12.
3 tahun lagi ..
3 tahun lagi akan aku nampak roman dia..
3 tahun lagi akan aku jadi matang untuk faham semua..
3 tahun lagi akan dia ada di sekeliling aku..
3 tahun lagi akan aku lihat dia menjual wajah..
3 tahun lagi akan aku bebas tanpa dia..
3 tahun lagi akan aku tinggalkan Malaysia..
dan.. pada bila2 saat akan aku dengar berita dia akan bernikah.... 

13.
Aku dah kenapa?
perangai macam kuda,
dah tahu dia tak ada,
sengaja pergi stalk timeline dia,
sudahnya aku yang sakit juga.

Hey hati!
baik kau berhenti niat.

Hey tangan!
baik kau berhenti tekan.

Hey mata!
baik kau berhenti berlagak jadi air terjun,
kau ingat aku air aku minum percuma?

14.
kepala dah bengung,
hati dah malas,
celak dah cair,
suara dah sengau,
hidung dah dengung,
telinga dah pekak.

aku malas nak heran,
aku malas nak ingat.

kau nak pergi,
aku pandang sambil bersila,
nanti kau nasi minyak,
aku datang bgai saloma,
masa tu baru kau tahu,
siapa yang kau dah lepas,
apa yg kau melepas.

aku ok,
aku alright,
kau nak happy,
silakan,
tapi jangan tanya kenapa aku dingin,

hati aku dah kata,
tasha, kau buat relex ja,
buat lupa,
bangun semula.

15.
aku doa dia punya kau pulang,
kerana dia punya aku,
aku yakin tak akan pulang,
dia punya aku,  
sudah punya yang lain dulu.

16.
aku ini,
aku hanya pengganti,
bila bosan cari aku,
aku fikir itu cinta,
rupanya aku yg salah sangka..

aku penat..

17.
aku juga sama..
dia janji benda buta,
aku dengar lembik lutut terus percaya,
padahal dia anggap aku side dish saja..
bodoh aku ni!

18.
aku letih, 
aku penat,
aku dalam pedih,
tapi dia terus ligat.

suka dia lihat aku luka,
suka dia lihat celak aku cair.
jadi aku fikir,
dia yg begitu tak layak,
untuk aku yg begini....

19.
hati ni pun cakap tak serupa bikin..
patut pilih yang berhati,
dia pilih duri sembilu,
lama2 dia yang sakit,
baru nak mengadu rasa tak tahan

20.
Otak kata sabar juga,
tp hati degil tak mau faham.
24jam duk ingat kat dia,
padahal dia seronok sendiri..

21.
Kadang bila sudah depan perlu toleh..
takut yang penting tertinggal,
yang lemas kita kejar,
tapi.. bila rasa betul ia tak perlu,
tinggalkan saja

22.
Masa,
tak ada yang cepat atau yang lambat.
kau segerakan urusan,
maka ia jadi cepat

23.
kalut otak aku ni,
agak bantal ada cakera,
kata aku jangan fikir.
jangan ingat,
tetap juga muncul mimpi.

24.
Dia tak ada rupa,
tapi kenapa aku suka?
Dia tak ada harta,
tapi kenapa aku suka?
Dia suka lihat celak aku cair,
tapi kenapa aku suka?
Dia suka mungkir janji,
tapi kenapa aku suka?
Padahal aku tahu.

Selangkah aku dekat dia,
dia berundur dua langkah,
tapi kenapa Aku yang cinta dia,
tak pernah juga dia hargai?
Aku rasa jelas aku bodoh.

25.
Aku dah biasa,
lenguh jari berbalas pesanan,
Aku dah biasa lenguh telinga,
gantung telefon,
Aku dah biasa,
kejang rahang senyum terlebih.
Namun aku jadi tak biasa,
bila kau tiba2 menghindar.
Aku tak Biasa!

26.
Salah aku dimana?salah aku yang mana?sampai kau pergi,
terus tanpa khabar.
macam aku ini musuh kau,
yang kau benci seribu tahun.

27. 
Konon lupa. 
kejap mata
buat buta.

Konon benci.
tutup hati
buat tak ada.

Tapi, ada aku, kau intai. 
ada aku, kau renung.
hilang aku, kau cari.
Sedikit,
Sedikit pun dah cukup 
curi-curi pun dah cukup.
intai-intai pun dah cukup 
asal nampak aku. 
asal ada aku. 

Cukuplah berlakon! 
pentas kau aku tak heran.
jangan cari alasan tutup diri.
Kau. Aku Benci!


2 comments:

  1. Cintai lah Allah, Kamu akan dapat semuanya

    ReplyDelete
  2. i feel you,sis . :'( nice and make me 'makan dalam'!

    ReplyDelete