Monday, July 15

My Hubby My Lecturer!!! bab 14

“Makanlah! Degil betul dia ni!” Natasha menyuakan ubat ditangannya sekali lagi ke mulut Iskandar. Iskandar pula menutup rapat bibirnya. Dia menggelengkan kepalanya beberapa kali. mulutnya ditekup dengan tangan. Tak mahulah!

Makan ubat? Ewww… aku paling tak suka ubat. Dah la besar. Kalau kecil tak apa juga. Kalau tercekik macam mana? Kan mati sia- sia namanya. Tak sanggup aku nak mati muda. Anak pun tak ada lagi. Aahh.. tidak!

“Dah dah tak payah nak fikir merepek-repek. Saya tahu apa yang awak fikirkan. Awak mesti fikir yang awak akan mati tercekik sebab makan ubat ni kan? Tak ada maknanya nak tercekik. Ubat penadol ni bukannya sebesar kuali pun. Kecil sangat tau. Nah makan ni. Tak payah nak buat muka macam tu. tak comel pun.” Natasha berkata lagi apabila melihat Iskandar mencebikkan mukanya. Namun perkataan tak comel itu hanya pada bibirnya dalam hatinya tuhan saja yang tahu.  Ya Allah comelnya dia ni. Karang aku gigit muka dia baru tahu.

“Tak mau. Tak sedap.” Iskandar menggeleng sekali lagi kemudian wajahnya ditekup dengan bantal di sisinya. Proteslah tu.

“Makanlah ubat ni. Bukannya banyak pun dua biji je. Nanti sakit lama lagi macam mana? Kalau awak makan ubat ni saya akan bagi hadiah.” Iskandar terus mengalihkan bantal dari mukanya. Dia memandang Natasha tepat.  Wajahnya kelihatan terlalu teruja. Hadiah! Siapa tak nak.

“Hadiahnya apa?”

“Apa-apa yang awak nak.”

“Betul ni?”

“Betul”

“Janji?” Iskandar meminta kepastian.                           

“Janji.” Natasha mengikat janji. Tak apalah kena beli apa-apa pun. Asalkan dia makan ubat. Aku dah rasa bersalah sangat dah ni sebab disebabkanlah aku dia demam. Mujurlah juga hari ni hari sabtu tak ada kelas. Kalau tak susah juga aku nak ambil cuti lagi. Sudahlah semalam baru sehari je aku pergi kelas.

“Great!” Iskandar terus menyambar ubat dari tangan Natasha dan menyumbatnya ke dalam mulut. Air kosong ditelan kasar. Kemudian gelas diberikan semula kepada Natasha sebelum Natasha meletakkannnya di atas meja sisi katil.

Err… geli geleman rasa ubat ni. Rasa nak terkoyak tekak aku menelannya. Besar nak mati. Konon. Padahal dia makan pelbagai jenis makanan keras selama ini tak ada pun terkoyak tekaknya. Iskandar sebenarnya memang takut makan ubat sedari kecil lagi.

Masih lagi teringat di ingatannya ketika dia terkena demam campak sewaktu dia sepuluh tahun. Dia rela terbaring sakit di katil berlama-lama daripada makan ubat. Akhirnya Datin Rose membuat helah supaya dia memakan ubat dengan cara memasak makanan kegemarannya Spaghetti Bolognese bersama ubat tersebut di dalamnya. Kalau dia tahu ketika itu Datin Rose berbuat begitu sumpah dia tidak akan makan spaghetti itu. Dasyat rasanya bagaimana dia boleh makan spaghetti olahan Datin Rose ketika itu tanpa menyedari apa-apa kelainan. Mendengar nama ubat juga dia sudah seram. Inikan untuk makan pula. Tak sanggup!

“Haa.. macam tu lah. Makan pun ubatnya. Bagus dia ni. Pandai dia.” Natasha sengaja menepuk-nepuk sedikit tangannya dengan tujuan untuk mengejek perangai Iskandar yang seperti kanak-kanak itu.  

Perangai macam budak-budak. Nak makan ubat sikit pun susah. Bukannya aku bagi makan ubat sebesar tapak tangan. Itupun nak mengada-ngada. Aku pun tak pasti aku menjaga orang sakit yang umurnya berapa tahun. Nak makan ubat pun nak kena bagi reward. Padahal bukannya susah pun nak makan ubat sekecil tu.

“Okay. Now it’s the time to claim my reward.” Iskandar meletakkan ibu jarinya di bibir. Cara yang selalu dia lakukan apabila berfikir. Nak claim apa ye? kena fikir betul-betul ni. Peluang hanya datang sekali je. Seketika kemudian dia tersenyum lebar. Natasha yang duduk di birai katil memandangnya dengan pelik.

“Ok. Nak hadiah apa? Saya pergi belikan nanti.” Soal Natasha apabila dia melihat Iskandar seperti sudah mendapat jawapannya.

“Spaghetti Bolognese and a kiss.” Tutur Iskandar selamba. Biarlah. Tadi dia yang kata nak minta apa-apa pun boleh. Kalau dia tak tepati janji siap dia. Aku mogok lapar dua hari. Err.. larat ke nak belapar dua hari ni ek? Tak apalah nak mogok jugak.

“Hah?” Bantah Natasha. A kiss? Gila ke apa dia ni? Dia ni memang sengaja nak ambil kesempatan!

“A promise is a promise Natasha. You have to fulfil it no matter what.” Iskandar masih lagi menuntut janjinya. Jangan harap nak mengelat ye. Tadi dia sendiri kata minta apa-apa pun boleh. Natasha dipandangnya tajam.

“Errrrr…” Natasha terkelu memandang mata indah Iskandar. Ya Allah indahnya mata. Iskandar yang menyuakan pipinya kepada Natasha dipandang dengan serba salah.

 Iskandar sekali lagi menyuakan pipinya bila Natasha masih lagi kelihatan teragak-agak. Dia tak mahu. Tapi dia sudah berjanji. Dia tak akan pernah mungkin mungkir janji. Ahkirnya Natasha mecium pipi Iskandar dan dengan laju melepaskannya semula. Mukanya merah padam menahan malu. Dia menundukkan mukanya sehabis rendah. Terlalu malu untuk memandang Iskandar.

Iskandar tersenyum lebar. Tak apa Is. Sekejap pun tak apa. Entah kenapa dia membuat permintaan begitu dia tak pasti. Yang pasti dia ingin Natasha selalu dekat dengan hatinya. Walaupun pada waktu ini dia masih tidak dapat menafsir perasaannya itu namun dia sungguh ingin bersama Natasha setiap waktu. Kalau boleh biar setiap saat Natasha di hadapan matanya.

“Thank you. Saya nak tidur ni. Come.” Iskandar terus menarik Natasha kedalam pelukannya kemudian dia terus memejamkan matanya.  Natasha yang meronta minta dilepaskan tidak dihiraukan. Dia cuma ingin Natasha berada dalam pelukannya ketika dia tidur seperti semalam. Itu saja.

“Is lepaslah!” Natasha menolak kuat tangan Iskandar yang memeluk pinggangnya. Tapi apakan daya dirinya kudrat perempuannya langsung tidak mampu menolak tangan Iskandar itu. Akhirnya seperti semalam dia terpaksa merelakan dirinya berada di dalam pelukan Iskandar yang sudah lena itu. Dada Iskandar yang bernafas tenang diperhatikan.

Lena benar nampaknya dia ni. Kesan dari panadol dan ubat selesema tadi kot. Dia ni senang benar tidurnya. Nak kejut pun senang. Agaknya macam manalah mummy didik dia dulu ye. Bagus betul bab-bab tidur ni. Tak menyusahkan orang nak kejut. Yang susah nak dikejutnya aku ni. Sampai bilalah tabiat tidur mati aku tu nak berubah?

Setelah lebih kurang lima belas minit Iskandar lena, Natasha meloloskan dirinya dari pelukan Iskandar. Dia ingin ke dapur untuk memasak spaghetti yang diminta Iskandar tadi. Kasihan juga dia melihat Iskandar demam begitu. Nak mengambil wuduk pada waktu Zohor tadi pun terpaksa dipapah ke bilik air. Makan pun dia tak lalu. Sejak pagi tadi Iskandar cuma makan dua sudu bubur dan secawan susu. Itupun setelah puas dipaksa Natasha. Jadi sementara dia ada selera untuk makan lebih baik Natasha penuhi permintaannya itu.

Iskandar terjaga sekitar pukul tiga petang. Dia bingkas bangun apabila menyedari Natasha tidak ada disebelahnya. Dia memandang ke sekitar bilik itu. Manalah tahu jika Natasha sedang menonton televisyen di sofa namun Natasha tiada di situ. Ya Allah ke mana dia ni? Iskandar menggagahkan dirinya untuk bangun dari katil. Bilik Natasha yang terbuka luas diintai. Di situpun tiada Natasha. Mana dia ni?

Iskandar melangkah perlahan-lahan turun ke bawah mencari Natasha. segenap ruang tamu dijenguknya namun kelibat Natasha masih tidak kelihatan. Tiba-tiba kedengaran bunyi dari arah dapur membuatkan Iskandar segera melangkah ke dapur. Dia menarik Nafas lega apabila melihat Natasha sedang sibuk memotong sesuatu. Ada pun dia ni. Ya Allah risau aku tadi. Ingatkan hilang ke mana. Dia ni suka tau buat aku risau tak bertempat. Iskandar duduk di atas kerusi di hadapan bar. Dia berdehem kecil supaya Natasha sedar akan kehadirannya di situ.

“Ouch!”  Natasha yang terkejut mendengar suaranya itu tanpa sengaja terhiris jarinya sendiri. Iskandar yang sedar akan situasi itu berlari mendapatkan Natasha. Jari Natasha yang terluka dihisap dengan tujuan untuk memberhentikan darah. Entah teori dari mana dia kaut dia pun tak pasti. Tapi itulah tindakan yang terlintas di benaknya.

“Maaf. Saya tak sengaja. Saya tak sangka awak akan terkejut macam tu sekali.” Iskandar mengusap kepala Natasha. Mata Natasha dipandang dengan penuh sesal.

“Humm tak apa. Sikit je pun ni. Kejap lagi ok lah tu.” Natasha menarik lembut tangannya dari genggaman Iskandar. Iskandar dipimpin duduk di kerusi semula. Dia memberikan senyuman paling manis buat Iskandar.

“Saya ambilkan first aid kit ye.”

“Tak payah. Awak duduk sini. Sekejap je lagi dah boleh makan. Saya nak buatkan awak jus tomato dulu. Lepas tu boleh makan. Sekejap ye.” Natasha terus menyambung semula kerjanya tadi bagaikan dia langsung tidak pernah terluka tadi. Luka kecil begitu apalah nak dihiraukan. Sekejap lagi bubuh ubat baiklah dia. Yang penting Iskandar dapat makan sekarang. Dari pagi tadi dia tak makan. Nanti lagi teruk demamnya.

Iskandar yang memandang perlakuan Natasha itu menggelengkan kepala. Dia ni kebal ke? Dah luka macam tu pun masih boleh buat kerja. Masih sibuk nak risaukan aku tak makan. Ya Allah mulianya hati dia. Dalam kesakitan macam tu pun masih lagi risaukan aku yang sakit sikit je macam ni.

“ Ok done. Dah boleh makan sekarang. Menu khas dari Chef Natasha. Spaghetti Bolognese ala Melayu dengan just tomato epal hijau. Makanlah.” Natasha menghidangkan makanan di hadapan Iskandar. Sudu dan garfu dihulurkan kepada Iskandar. Sudu yang dihulur oleh Natasha diambil Iskandar. Natasha menunggu Iskandar menyuapkan makanan itu kedalam mulut dengan penuh teruja.

“Sedap tak?” soal Natasha sebaik sahaja Iskandar selesai mengunyah suapan pertamanya.

“Sedap. Tapi… rasanya lain.” Iskandar memandang lama ke dalam pinggannya mencari apakah kelainan rasa itu.


“ Resepi baru saya buat. Tumis bawang putih bawang merah, tambah sikit serai dan daun limau purut kemudian keluarkan dan tambah dua sudu santan. Ok tak rasanya?” Iskandar yang tadinya menunduk ke dalam pinggannya memandang Natasha dengan senyuman lebar. Jari ibunya diangkat tanda masakan itu begitu sedap sekali.

 Natasha tersenyum bangga. Tangannya ditepuk kuat. Bangga resepi ciptaannya sebentar tadi mendapat pujian Iskandar. Sekurang-kurangnya selera makan Iskandar sudah kembali. Kemudian mereka sama-sama ketawa senang hati. Natasha penenang hatiku. Iskandar berbisik perlahan.

14 comments:

  1. next...bestnya manja rupanya Iskandar nie..ish2

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe.. mestilah.. anak tunggallah katakan.. :D

      Delete
  2. sweet couple nx entry :)

    ReplyDelete
  3. Sweetnyer diaorg, tak sanggup rasanya kebahagian ini dihempas badai.... suka sgt2

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe.. tapi akan dihempas jugak nanti kita tgk je ek syg

      Delete
  4. Buat cik writer syg, takpe buat assingment tu dulu ye, mana tau pas ni idea dtg mcurah2.... tlg jgn pisahkan is dan tasha lama2 ye... tak sanggup nak baca

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe.. tq sayang loooooooooooovvveeeee u... isha allah x lama 10 bab je boleh..? hehe :P

      Delete
  5. wah...makin lama..makin menarik story nie..tak sabar nk tugguu seterusnya
    -monstercookiess

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe.. terima kasih sebab sudi membaca yang.. sabar ye darl.. sabar itu separuh dari iman

      Delete
  6. What nak pisahkan diaorg 10 bab, sedeynyer..... jgn teruk2 ye... jgn pisahkan aku dan dia, tuhan tlg la ku cinta dia ( kena nyanyi sikit ni)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe... acah je.. pisahkan jugak tp x lah lama sangat

      Delete
  7. sukenyee bace entry nym, next n3 pleszz ^_^

    ReplyDelete